i8a
DE ST.-JACOBS-KERK TE JS GRAVENHAGE.
duidelijk aanwijzend de beelden en symbolen zijn ver
dwenen, en in hunne plaats zijn nu tegen de kolommen
en op de pijlers geschilderd, eigenaardig geëncadreerde
teksten en, terwijl het vroeger de hoogste onderscheiding
was, binnen de kerk begraven te mogen worden, kon nu
ieder voor eenige ponden zich een eigen graf in de kerk
koopen; de geheele bevloering, zij veranderd nu in grafzerken,
de kerk, zij wordt nu tevens één groot overdekt kerkhof
en dat kerkhof, eene voorname bron van inkomsten en
wellicht van ziekten tevens (in de Sf. Laurens-kerk
te Alkmaar liggen o. a. nog over de 2000 grafzerken en in
elk graf zijn, van af het laatst der XVTle eeuw tot aan
het jaar 1829 toe, ter ruste gelegd, hoevelen wel? Met
de graven, kwam de ijdelheid en kwam de familie-trots tevens
binnen, men wedijverde nu in de prachtvolst gebeitelde zerken,
voorzien van alle wapens en titels, men wedijverde in
kostbare wapen-borden, die nu overal tegen de muren èn
onder èn langs de ramen en tegen de kolommen èn onder
de gewelf-lijst zelfs werden opgehangen, rijk verguld en
gekleurd, sommige in relief bewerkt, andere in sierlijke
lijsten, enkele met kernachtige of levensmoede opschriften,
(zie: Timareten}. Doch in het eerste jaar der Bataafsche
Vrijheid, verscheen op Maandag den 2ósten October 1795
in de Haagsche Courant, aan welks hoofd, in vette letters,
het opschrift prijkte „Gelijkheid, Vrijheid, Broederschap”
en welke courant toegewijd was aan „Waarheid en Gezond
Verstand”, de volgende advertentie: „De Vendumeester
„Bosboom, zal op morgen Dingsdag den 27ste" October
„1795, ’s morgens ten 10 uure in de Groote kerk alhier
„verkoopen een quantiteit Wapenborden in soort; welke
„heeden, ’s morgens van 10 tot 12, ’s middags van 3 tot
„5 uuren zullen kunnen werden bezigtigd”. Die verkoop
zij had plaats en zóó verloor de kerk haar wapen-schilden,
terwijl in die zelfde dagen van tal van grafzerken de