EEN BLIK OP ’s-GRAVENI-IAGE IN l8oo.
2l8
De hitte, die toen in die maand zeer drukkend was, zal
die kuur wel menigeen opgefrischt en aangesterkt hebben.
Behoorde eene wandeling naar Scheveningen in die
dagen nu niet tot de algemeene ontspanning der Hagenaars,
daarentegen werd veelal een bezoek gebracht aan den
zonderling en zonder smaak aangelegden tuin van het Huis
in het Bosch, welke op kosten der natie onderhouden werd.
Kinderachtige bruggetjes lagen over kronkelende slooten,
terwijl de bloembedden langs de met schelpen bestrooide
paden in allerlei vormen waren aangelegd. Het paleis van
Amalia van Solms, dat de Stadhouder Willem V tot
zomerverblijf had verstrekt, was toen in een schilderijen
museum herschapen en werd de Nationale Kunstgalerij
genoemd. Behalve eenige vertrekken aan den linkervleugel,
die aan een logementhouder waren verhuurd en tot geen
al te fatsoenlijk doel dienden, was het geheele gebouw
in gebruik genomen.
Bij de verbeurdverklaring der goederen van den Stad
houder kwam het Bataafsch Gouvernement over zijn be
roemde schilderijencollectie te beschikken en stelde jaarlijks
een vaste som voor den aankoop van nieuwe kunstwerken
beschikbaar. Vele der fraaie vertrekken van het paleis
waren smaakvol ingericht, onder toezicht van den Directeur
der Nationale Kunstgalerij J. G. Waldorp, een veelzijdig
ontwikkeld man, die tevens als een niet onverdienstelijk
schilder bekend stond.
Het grootste gedeelte van het voorheen zoo prachtige
ameublement was evenals uit de andere paleizen, door
de Franschen weggenomen en ten hunne voordeele ver
kocht geworden. Het kostbare chineesche kabinet op het
Huis in het Bosch, dat zoo rijk is ingericht en een geschenk
was van een super-carga te Canton aan Willem V,
hebben de Fransche broeders echter gelukkig onaan
geroerd gelaten.