229
gracht-gedeelten
beteekenis en
EEN „IN MEMORIAM”, ENZ.
en voor de grachten, voor de bruggen en voor de
doorlaten; zij varen dus niet meer naar binnen, zij
blijven in de rivier of in de buiten-haven liggen, en sedert
verplaatsten zich tal van pakhuizen en van opslag
plaatsen, tal van kantoren en van zaken uit de stad naar
buiten, naar de aanlegplaatsen dier booten.
En daar waar de stoomboot niet kon komen om het
vervoer over te nemen, daar nam nu de spoorwagen die
taak op zich, het geheele personen-vervoer per schuit,
het verdween bijna geheel en de gezellige trekschuit en het
familie-jacht van voorheen, zij behooren nu bijna reeds
tot de kinder-sprookjes en tot de musea-voorwerpen.
Zoodoende verloren onze grachten steeds meer van
haar verkeer, van haar vervoer en dienen zij nu nog slechts
voor de kleine binnenvaart en voor eenig plaatselijk
transport, of als ligplaats voor turf- en winkel-schepen.
Doch niet alleen het vervoer via de gracht verdween,
maar in verloop van tijd, zijn ook tal van bedrijven,
ten wier behoeve oudtijds grachten waren gedolven, of
aan welke bepaalde grachten ter vestiging waren aange
wezen, geheel en al verdwenen of van aard veranderd,
de laken-draperie o. a. die groote bedrijfstak in tal onzer
steden, zij is nu bijna spoorloos verdwenen, en de groote
ruimten die zij noodig had, zij zijn nu door stille woningen
ingenomen; de tallooze bierbrouwerijen voorheen in elke
stad, zij zijn vervangen door misschien ééne enkele
stoom-bierbrouwerij, en de zoutkeeten, de leerlooierijen, de
scheeps-timmerwerven, waar zijn die alle gebleven? zij
hebben zich verplaatst, gelocaliseerd, of zijn door enkele
fabrieken vervangen, kortom, niet alleen het vervoer,
maar ook het bedrijf heeft nu bijna overal onze grachten
verlaten en alleen op bijzondere markt-dagen geven enkele
ons nog eenigermate een beeld van heur
van heur doel in ’t verleden.