233
EEN „IN MEMORIAM”, ENZ.
Noodeloos dus eene boog-brug te vervangen door eene
ijzeren balk- of tralie-brug, dat is in en voor het stede-
leven werkelijk een misdaad, en hij, die zoo iets voorstelt
of goedkeurt behoorde, als een gevaarlijk individu, eigen
lijk buiten de stads-palen te worden gebannen.
Worden er dan wel eens boog-bruggen noodeloos ge
sloopt en vervangen Helaas jaDe zóó merkwaardige
Boteringe-brug in de stad Groningen, merkwaardig om haar
vorm èn ligging èn geringe kruin-dikte, is vervangen door
eene ijzeren traliebrug waarom omdat de Directeur
der Gemeentewerken dier stad, een ingenieur, die geen
oog had voor die oude brug en voor hetgeen zij over dat
diep en in die omgeving, voor hetgeen zij in ’t stads
karakter waard was, van oordeel zijnde, dat men in onzen
tijd ijzeren bruggen behoort te maken, er in ’t geheel niet
over dacht dat zijn nieuwe brug, daar ten eenenmale mis
plaatst kon zijn, en daar feitelijk een ingenieurs-paskwil
zou worden. En zóó is het dikwijls gegaan, en zóó gaat het
nog, en zóó, met of zelfs zonder aandrang, verdwijnen de
boog-bruggen onzer grachten en dat nog wel vaak
door toedoen van hen, de Gemeente-Architect of de
Gemeente-Ingenieur, bij wien in de allereerste plaats
oog voor vorm, voor ligging, voor kleur, voor omgeving,
voor het stads-cachet, mogt verondersteld worden, bij
wie in de allereerste plaats het schilderachtig mooi onzer
oude stads-gedeelten niet alleen volkomen veilig moest zijn,
maar door wie dit ook trouw bewaakt behoorde te worden.
Doch het tegendeel is meestal juist het gevalonze
oude, vaak zoo in-karakteristische stads-gedeelten, met
name onze grachten, zij hebben niet zelden geen grooter,
geen gevaarlijker vijanden, dan juist het eigen Bureau
van Openbare Werken, dan hen, die juist voor het
behoud van dat nog overgebleven karakteristieke stukje
stads-lichaam moesten opkomen en zorgen.