HANDEL EN NIJVERHEID VAN DEN HAAG, ENZ. 27I landiaJ’ aan bescheiden zaak eerste helft der leiding staat van door 400 man gemis aan bescherming verkeert zij in bloeienden toestand. Hoewel ditzelfde het geval was met de fabriek der gebrs. Horrix en de bestellingen nog steeds toenemende waren, werd deze fabriek echter in 1890 opgeheven. In hare plaats breidde zich in den laatsten tijd eene andere groote meubelfabriek uit en wel de fabriek „Hol den Zuid-Binnensingel, voortgekomen uit de van den mattenschipper Pander uit de eeuw. In deze fabriek, die thans onder de firma Pander en Zonen, werd in 1900 gewerkt, terwijl in de bekende magazijnen der firma, die tengevolge van voortdurende annexatie van naburige huizen, door hunne uitgestrektheid tot de grootste en door hunne inrichting tot de beste hier ter stede behooren, bovendien nog 180 personen werkzaam zijn. Behalve deze magazijnen bezit de firma er ook nog in de Kalverstraat te Amsterdam. Voor de kleinere meubelfabrieken, die naast deze groote zijn opgekomen, is de concurrentie tegen het buitenland zwaarder, daar het vooral in het vak der goedkoope meubels moeielijk is, tegen België en andere landen op te werken. Die mededinging van het buitenland valt trouwens op alle gebied waar te nemen en niet het minst op dat der rijtuigfabricatie. Zoowel hier, als in de naburige landen werden in den loop der eeuw steeds hoogere eischen aan den smaak en den kunstzin der fabrikanten gesteld. Om hieraan tegemoet te komen, verbond de zoon van den reeds boven genoemden heer van den Bergh, den nestor der Haagsche rijtuigfabrikanten, reeds in de eerste helft der eeuw, aan zijne fabriek eene school ter opleiding in zijn vak, een ambachtschool dus, lang vóórdat vereenigingen en besturen er toe overgingen dergelijke inrichtingen in het leven te roepen. Leerling van deze school was in

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1904 | | pagina 284