HANDEL EN NIJVERHEID VAN DEN HAAG, ENZ.
27I
landiaJ’ aan
bescheiden zaak
eerste helft der
leiding staat van
door 400 man
gemis aan bescherming verkeert zij in bloeienden toestand.
Hoewel ditzelfde het geval was met de fabriek der gebrs.
Horrix en de bestellingen nog steeds toenemende waren,
werd deze fabriek echter in 1890 opgeheven.
In hare plaats breidde zich in den laatsten tijd eene
andere groote meubelfabriek uit en wel de fabriek „Hol
den Zuid-Binnensingel, voortgekomen uit de
van den mattenschipper Pander uit de
eeuw. In deze fabriek, die thans onder
de firma Pander en Zonen, werd in 1900
gewerkt, terwijl in de bekende magazijnen
der firma, die tengevolge van voortdurende annexatie
van naburige huizen, door hunne uitgestrektheid tot de
grootste en door hunne inrichting tot de beste hier ter stede
behooren, bovendien nog 180 personen werkzaam zijn.
Behalve deze magazijnen bezit de firma er ook nog in
de Kalverstraat te Amsterdam.
Voor de kleinere meubelfabrieken, die naast deze groote
zijn opgekomen, is de concurrentie tegen het buitenland
zwaarder, daar het vooral in het vak der goedkoope
meubels moeielijk is, tegen België en andere landen op
te werken.
Die mededinging van het buitenland valt trouwens op
alle gebied waar te nemen en niet het minst op dat der
rijtuigfabricatie. Zoowel hier, als in de naburige landen
werden in den loop der eeuw steeds hoogere eischen aan
den smaak en den kunstzin der fabrikanten gesteld. Om
hieraan tegemoet te komen, verbond de zoon van den
reeds boven genoemden heer van den Bergh, den nestor
der Haagsche rijtuigfabrikanten, reeds in de eerste helft
der eeuw, aan zijne fabriek eene school ter opleiding in
zijn vak, een ambachtschool dus, lang vóórdat vereenigingen
en besturen er toe overgingen dergelijke inrichtingen in
het leven te roepen. Leerling van deze school was in