3°2
HANDEL EN NIJVERHEID VAN DEN HAAG, ENZ.
binnenvallen, thans deed dit gemis zich sterker dan ooit
gevoelen, daar de loggers niet anders dan in eene haven
konden landen, zoodat van nu af vele Scheveningsche
reeders loggers in Vlaardingen lieten bouwen en van
daar deden uitzeilen. In 1868 bedroeg het aantal loggers
en kotters (dat zijn dergelijke vaartuigen als de loggers)
van Scheveningsche reeders reeds 15, terwijl men nog
steeds voortging met bouwen, zoodat de visscherij meer
en meer dreigde zich naar elders te verplaatsen. Her
haaldelijk drongen dan ook belanghebbenden, gesteund
door de Kamer van Koophandel en andere colleges op
den aanleg eener haven aan. Meer dan eens werd een
uitvoerig plan aan de betrokken autoriteiten voorgelegd,
maar telkens deden zich bezwaren voor, die de plannen
verijdelden. Zoo was eene groote moeielijkheid dat de
Minister van Oorlog voor eene haven van eenig belang
een fort noodig oordeelde en hierdoor zouden de kosten
te hoog worden. Eindelijk werd men er nu toe gebracht
de groote plannen die men vroeger had gehad te laten
varen en zich tevreden te .stellen met eene bescheiden
bommenhaven, vooral ook daar de tijd drong en het
afnemen van het strand, alsmede de aanleg van den
strandmuur het landen der pinken zoo goed als onmogelijk
maakten, zoodat langer wachten tot men wat beters zou
krijgen noodlottig kon worden De Gemeenteraad besloot
nu in 1898 te zorgen voor aanleg en onderhoud van
eene binnenhaven, de Provinciale Staten beloofden subsidie
en bij de Wet van 24 Juli 1899 nam de Staat de posten
voor aanleg en onderhoud van de buitenhaven op zich,
zoodat de tijd waarschijnlijk niet ver meer af is dat de
bomschuiten hier rustig zullen kunnen binnenkomen en
den winter doorbrengen zonder gevaar te loopen bij
stormweer te worden verpletterd, gelijk in den laatsten
tijd meermalen, o.a. in December 1894, gebeurde. De