HANDEL EN NIJVERHEID VAN DEN HAAG, ENZ.
303
lang-
het
meeste schuiten vielen dan ook in Vlaardingen, Maassluis
en Schiedam binnen, zoodat slechts weinige na het
eindigen der haringvisscherij in Scheveningen op het strand
werden gezet. Ongetwijfeld zal de aanwezigheid van de
haven veel gemak en besparing van onkosten meebrengen
en is het voortbestaan der visscherij te Scheveningen
hierdoor in de toekomst gewaarborgd; maar of deze door
eene haven als de bedoelde werkelijk tot meerderen bloei
en ontwikkeling gebracht zal worden, zal de toekomst
moeten leeren. Daar de haven alleen voor bomschuiten
toegankelijk zal zijn, legt men zich in den laatsten tijd
er op toe deze zooveel mogelijk te verbeteren. Zoo zijn
reeds sedert eenige jaren bommen van minder lomp
model in gebruik, die goed bevallen en die men logger-
schuiten zou kunnen noemen. In 1899 heeft men zelfs
een bom gebouwd met kiel, die eene laadruimte heeft,
minstens even groot als die der nieuwste loggers en die
met volle lading in de ontworpen haven zal kunnen
binnenkomen. Op deze wijze hoopt men de mededinging
met de loggers te kunnen volhouden.
De groote meerderheid waarmede de Gemeenteraad
tot den aanleg besloot, was een bewijs dat men
zamerhand ook buiten Scheveningen het belang van
behoud der visscherij was gaan inzien en dit belang is
voor den Haag ook waarlijk niet gering. De visscherij
toch verschaft aan honderden gezinnen brood, niet alleen
aan die der visschers maar ook aan vele andere, daar
verschillende takken van nijverheid erbij zijn betrokken,
alsde scheepstimmerwerven, die in den laatsten tijd,
door de onzekerheid of de visscherij zich al of niet zou
verplaatsen, weinig werk hadden; verder: de netten
makerijen, taanderijen, zeil- en blokmakerijen, spijker- en
ankersmederijen. mandenmakerijen, bokkingrookerijen en
vischdrogerijen, terwijl ook de behandeling, bereiding en