36i hij als kind meermalen speelde, nog zeer goed herinneren. Het was een open ruimte, gedeeltelijk met grasperken bekleed, gedeeltelijk met boomen beplant. Er bestond een fraaie kastanjelaan, die glooiend opliep en naar een terras vormige hoogte geleidde, vermoedelijk een overblijfsel van den vroegeren aanleg. Tijdens de kermis ontbrak het overigens niet aan concurrentie op tooneelgebied. Ward Bingley bleef in de Assendelftstraat zijn voorstellingen geven en de acteurs van den Amsterdamschen schouwburg, onder wie wij enkele coryfeeën van die dagen, zooals A. Snoek en mevr. F. Majofobi ontmoeten, traden op in den Franschen schouwburg van den heer Meissner. Daarentegen werden de Fransche voorstellingen het geheele jaar onafgebroken voortgezet. Op 2i Oct. begonnen .weder de Hollandsche voor stellingen met Eduard van Schotland, nieuw be roemd historisch tooneelspel. De naam van den schrijver wordt niet genoemd. Het schijnt dat Ward Bingley, die aanvankelijk met den nieuwen schouwburg bleef concurreeren, blijkens een advertentie in de Haagse^ Courant, waarin hij verklaart, gesteund door het publiek, alle tegenwerking te zullen overwinnen, zich eindelijk gewonnen gaf. Hij trad althans op 21 Nov., met zijn gezelschap in den nieuwen schouwburg op met Kotzebue’s de Lasteraar, waarin hij de hoofdrol vervulde en bleef er voortaan geregeld voorstellingen geven. Op 4 Dec. werden opgevoerd: Krelis Louwen of Alex ander de Groote op Jt Poëtenmaal, gevolgd door Don Quichot op de bruiloft van Kamacho, beroemde en tevens zeer vroolijke blijspelen van den vaderlandschen dichter Langendijk, met decoratiën, zangen, dansen, costumes. Men vraagt zich bij. ’t lezen dezer weidsche aankon- HET NATIONAAL TOONEEL, ENZ.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1904 | | pagina 380