366 HET NATIONAAL TOONEEL, ENZ. burgerlijk treurspel in de plaats gesteld en dus voor een nieuwe kunstrichting den weg gebaand. Overigens was voor het klassiek tooneelspel in die dagen Voltaire bovenal gezocht. Zijn Mahomet, Oedipus, Hertog de Foix en Zaïre werden herhaaldelijk opgevoerd, waarin de mannelijke hoofdrollen door den Amsterdam- schen acteur A. Snoek, wiens naam reeds vroeger werd vermeld, werden vervuld, maar die hoe bekwaam en talentvol ook, Word Bingley niet kon doen vergeten. Men bezigde in die dagen bij de opvoeringen van Shakespeare's stukken de willekeurige Fransche bewerking van Ducis, welke met een verminking van het origineel gelijk stond, zooals die ook nog geruimen tijd in Duitschland gevolgd werd, zelfs nadat de uitstekende vertalingen van Schlegel en Tieck verschenen waren. Zoo werkt de kracht der traditie, ook van een verkeerde, nog geruimen tijd op het tooneel voort. Het verschijnsel laat zich overigens gemakkelijk verklaren. De snelle afwisseling der tooneelen bij Shakespeare, die zich door zijn machtige phantaisie liet leiden en zich weinig aan orde en regelmaat stoorde en zijn personen telkens in een andere omgeving verplaatst, berokkent aan de regie groote, bijkans onoverkomelijke bezwaren. Van daar dat men reeds vroeg op het denk beeld is gekomen zijn stukken gedeeltelijk om te werken, waarbij sommige tooneelen werden bijeengevoegd en andere weder werden weggelaten en soms geheel andere indeelingen ontstonden. Die vroegere bezwaren zijn echter thans door de ontwikkeling der tooneelmechaniek nagenoeg geheel overwonnen. Van den „grooten Schiller, Duitschland’s hoofdauteur” werden opgevoerd Kabaal en Liefde of slagtoft'ers van Eerzucht en Minnenijd, wij verkeeren in het tijdvak der dubbele titels benevens don Carlos. Onder de stukken van het Hollandsche répertoire vinden

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1904 | | pagina 386