was appropriated to
belongs to the Batavian
er geen honderd
komt tot de conclusie dat het bij
zeer verklaarbaar was, dat
r) Er waren in den Schouwburg aan de Casuariestraat vier
rangen. Onder een programma van een concert, dat den
18 Mei 1803, daar gegeven werd om y'/o uur door Mad. Rolandeau
te vinden. Hoe het zij het grondvlak zal wel hetzelfde
zijn gebleven, en dit geeft ons vrij wel zekerheid dat de
theaterzaal van zeer bescheiden afmetingen moet zijn ge
weest, zelfs voor dien tijd. Dat het er inwendig ook niet
bijster schitterend uitgezien zal hebben, mag men aannemen
op grond van eene mededeeling van een Engelschman,
die in 1800 den Haag bezocht en eene voorstelling
bijwoonde. In „A tour through the Batavian Republic
during the later part of the year 1800, bij R. Fell,
London 1801”, leest men:
„The theatre is smaller than that at Rotterdam and
the decorations inferior. It was impossible to see the
scene, which was drapt between the acts, without smiling.
It represented cupids hovering over the altar of Love.
The cupids were chubby Dutch children, formed in
nature’s homeliest mauld; the graces were round-faced
damsels, with flaxen hair, and the goddess of love an
antidote to that passion.
„The centre-box, which formerley
the use of the stadtholder, now
directory.
„The directional box has no ornaments to distinguish
it from others, and I should not have known to whom
it belonged, had I not seen on entering to the theatre,
a 'piece of paper pasted on a box door, on which was
writen in an almost illegible hand „Le logis de directoire
Batave”. i)
Deze schrijver vertelt verder dat
bezoekers waren en
zulke slecht bezette zalen
EEN EN ANDER OVER DEN HAAGSCHEN SCHOUWBURG. 379