392 een en ander over den haagschen schouwburg.
Monument in het Willemspark, waren er dames die
weigerden mede te doen, omdat, naar hare opvatting, het een
fatsoenlijke vrouw niet pastte op de planken te verschijnen.
Een der eerste particuliere concerten in den nieuwen
Schouwburg werd gegeven in de maand Januari 1805.
Het was een Grand Concert, vocal et instrumental,
waarop o.a. werd uitgevoerd: „L’automne, un des quatre
saisons du célèbre Haydn, dans la quelle MUe. Lobé,
Madme. Goossens, Ms. Milord et Tobi chanteront les
principales scènes”, gelijk de aankondiging luidde.
In dat zelfde jaar gaf Don Alexandre Boucher, membre
de l’Académie Royale, Violon Solo de la Chambre et
de Ia Chapelle de S. M. Ie roy d’Espagne, kennis aan
de Hagenaars dat hij Woensdag 11 September een concert
zou geven in „Ia Salie du Théatre francais, lequel sera
illumine par extraordinaire”; hij zou uitvoeren „plusieurs
pièces de sa composition et son épouse se fera entendre sur
la harpe et sur le pianoforte, de même que Mr. Navoigille,
chef d’orchestre de la Loge Olympique et des Sublimes
Concerts de Qéry a Paris.”
Het merkwaardige van dit concert was dat het ’t eerste
is waaromtrent de Haagsche Courant een verslag al
was het dan zeer klein gaf. Alle andere concerten
bleven ook nog lang daarna, onbesproken, op eene enkele
uitzondering na waarvan later ook nog even melding
gemaakt zal worden. Het verslagje luidt aldus: „Don A.
Boucher heeft op gisteren-avond zijn aangekondigd groot
Concert alhier op den Haagschen Schouwburg gegeven.
Een onvoorziene omstandigheid, de mislukte Luchtreize,
was den virtuoos dusdanig nadeelig, dat hij zijne onkosten
nauwelijks heeft kunnen goed maken, hebbende evenwel
het innig genoegen gehad dat het kleine doch aanzienlijk
getal zijner toehoorders ten uiterste voldaan waren over
de uitvoering. Men heeft reden te denken dat hij nog-