DE HAAGSCHE TRAM, 1864 I904.
152
10 stemmen van de hand
Ook het volgend jaar zou
Onvermoeid streed hij voor
raadszittingen van 19 Juni
wederom getuigen van
Thans bepaalt hij zich tot eene aanvrage langs
den nieuwen weg naar Scheveningen met het gevolg
dat het adres op nieuw in handen van B. en W.
wordt gesteld ten einde daaromtrent een voorstel
te doen.
van Gogh, die eene betere communicatie met het dorp
voorstonden ter vervanging der snorwagens, te meer
daar het hun gebleken was dat er geen boomen zouden
worden geveld, werd het praeadvies met 14 tegen 9
stemmen aangenomen.
Men zou allicht meenen dat Soetens den moed liet
zakken maar dat was niet het geval. „De vele treurige
teleurstellingen sedert een jaar bij de behandeling dezer
zaak ondervonden” zoo schreef hij aan den Raad
„hebben mij niet afgeschrikt om niets onbeproefd te
laten wat kan leiden om de Residentie in het bezit te
stellen eener permanente, geregelde, fatsoenlijke en goed-
koope dienst tusschen het middelpunt der stad en het
zoo druk bezochte strand.” Hij beroept zich op Parijs
waar men met gezonken rails rijdt en die hij ook zal
gebruiken. Tusschen het Haagsche Koffiehuis en het strand
zullen de wagens stapvoets rijden.
Ook de zitting van 7 November was noodlottig voor
hem en opnieuw betoogde hij dat er ruimte genoeg
overbleef voor gewone vervoermiddelen, dat geene
boomen zouden worden beschadigd, dat hij bereid is de
rails in het midden van den weg te leggen, maar in de
laatste zitting van den Gemeenteraad van 1859, op 27
December, werd zijn aanvrage opnieuw met 19 tegen
gewezen.
hem geen heil aanbrengen,
zijn zaak en de Gemeente
en 7 Augustus i860 zijn
zijne volharding.
tot