DE HAAGSCHE TRAM, 1864 - 1904. 16l jste Tot nadere aankondiging zullen alleen rijtuigen klasse rijden. Op 4 October lezen wij „Geopend een omnibusdienst van de Nederlandsche Railroute Maatschappij van het station van den spoorweg van en naar de stad. De omnibus rijdt af van de Kneuterdijk en keert daar van het station terug, in het heengaan en terugkeeren bij de verschillende logementen stilhoudende ten gerieve van het reizend publiek”. „Wij meenen de onderneming een gunstig succes te mogen voorspellen vooral daar het voertuig en paarden- spoor door sierlijkheid en schoonheid uitmunten en het denkbeeld zelf in overeenstemming is met de behoeften en eischen des tijds”. „De prijs per rid is 25 cent de persoon”. Dit bericht doet ons vragen hoe het was met de aanvrage der Nederlandsche Railroute Maatschappij van af het station van den Hollandschen Spoor tot aan den Kneuterdijk. 11 Men vergete niet dat de Maatschappij nog geen wissels had en dat eerst in het jaar daarop een wissel ten noorden van het tegenwoordig Hotel de la Promenade werd gemaakt. De kwaal van onzen tijdingezonden artikelen, heerschte in die dagen nog in geringe mate. Toch bevatte het Dagblad van 30 Juni dus slechts weinige dagen na de opening een artikel over de voortdurende incidenten met het paardenspoor, déraillementen, het breken van wielen enz. en eene aanmaning aan den Gemeenteraad om de concessie in te trekken. Op 1 October meldde het blad dat op den laatsten Zondag in September ongeveer 1500 personen van de Tramway hadden gebruik gemaakt, een cijfer, dat dien zomer slechts zelden werd bereikt.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1905 | | pagina 173