.DE HAAGSCHE TRAM, 1864—I904. I70 Plein Vijverberg Scheveningen, Holl. Spoor Prinsegracht Scheven, weg, werd de vergunning in 1881 uitgebreid tot: Plein Bezuidenhout Laan v. N. O. Indie. Plein Lange Houtstraat Bankaplein en Koninginne gracht—Laan Copes van Cattenburch (later vervangen door Celebesstraat). Een verzoek in 1882 gedaan om van af het Bankaplein door de Boschjes eene lijn te leggen naar de Witte Brug werd van de hand gewezen. Naar aanleiding van een verzoek om uitbreiding van haar net en verlenging der concessie, die op 1 Januari 1901 eindigde, werd in de Raadsvergadering van 18 December 1883 besloten om een onderzoek in te stellen omtrent den toestand en de wijze van exploiteeren der Haagsche Tramweg Maat schappij waaruit blijken kan het al of niet wenschelijke eener herziening der voorwaarden van de concessie voor- zoover dit met de belangen der Gemeente bestaanbaar is. Uit het verslag van den Directeur der in Brugge gevestigde maatschappij bleek dat zij in geen vier jaar divident heeft uitgekeerd, dat zij met tal van moeielijk- heden had te kampen, dat zij overal verbeteringen en vernieuwingen heeft moeten aanbrengen, dat zij duur exploiteert, dat zij genoodzaakt is tegen de wintermaanden een groot aantal paarden te verkoopen door de ver mindering van het aantal ritten op de Scheveningsche lijnen, dat het onderhoud van den weg zeer kostbaar is. Als gevolg van de besprekingen tusschen het Dagelijksch Bestuur en de Directie der Maatschappij kwamen B. en W. wederom met een ontwerp-concessie voor den dag, dat, na door den Raad te zijn goedgekeurd aan de H. T. M. onaannemelijk toescheen. Het onderhoud der bestrating, het vervangen der jaarlijksche recognitie per wagen door

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1905 | | pagina 182