DE HAAGSCHE TRAM, 1864— I904.
J77
Plaatselijke werken met hun eigen rapport is ingezonden
en ter hand gesteld aan de Tramcommissie. B. en W.
hebben daarover herhaaldelijk beraadslaagd en ten slotte
het contract aan de Tramdirectie gezonden.
De Wethouder Bevers wien wij een woord van
hulde niet mogen onthouden voegt daar nog bij dat,
tengevolge eener financieele operatie n.l. het verplaatsen
van de meerderheid der aandeelen van de H. T. M. in
Nederlandsche handen, de oplossing der zaak op dit
gebied is mogelijk gemaakt. De man, die deze oplossing
bracht, was Mr. D. v. Houten.
De algemeene voorwaarden bevatten, dat de Maat
schappij haren zetel heeft te ’s Gravenhage en dat de
vergunning wordt verleend voor de volgende lijnen:
a. I-Iollandsche Spoor Bankaplein.
b. Hollandsche Spoor Kanaal.
c. Kranenburgweg Groothertoginnelaan—Sweelinck-
plein Waldeck Pyrmontkade Laan van Meerdervoort
en zoo naar het Plein.
d. Loosduinsche weg Groenmarkt Plein.
e Beeklaan—Weimarstraat Prins Hendrikplein Zout-
manstraat (Elandstraat) - - Hoogewal Mauritskade
Kanaalstraat Koninginnegracht Prinsessegracht Ge
bouw voor Kunsten en Wetenschappen.
f. Overweg Holl. Spoor Vaillantlaan Zuid Buiten
singel—Brouwersgracht Hooge Zand Herderinnestraat
HerderstraetGedempte BurgwalGedempte Gracht
SpuiLange Poten Plein.
g. Laan van Meerdervoort van af de Conradkade
Javastraat tot Koninginnegracht met ombuigingen naar
rechts en links ter verbinding met de lijn sub i en met
12