ENKLE BLADZIJDEN UIT DE GESCHIEDENIS, ENZ.
314
80 r.vt. (25.02 M1.), breed 40 voet (12.52 M1.)
was mede bestemd tot feest-zaal en tot kunst-zaal tevens,
ook zij heeft eene ziende eiken bekapping, (hoog vloer
16.80 Ml.) zijvensters met geschilderd glas, een roos
venster of rondeel-raam, zooals het toen genoemd werd
in den voorgevel en was in allen deele rijk afgewerkt
en ingericht. Het was in deze Zaal, dat den 8sten October
1842, ’s Konings eenigste dochter, Prinses Sophie in het
huwelijk werd verbonden met den Erfprins van Saxen-
Weimar-Eisenach. De vergelijking tusschen deze beide
Zalen karakteriseert ten vollen het verschil in tijd en in
bouwkunst.
Graaf Floris V, hij bouwt zich ten jare 1275 bij zijne
kleine woning, eene grootc vrijstaande feest-zaal met open
kap midden op het binnen-plein van zijn kasteel, en we]
zoo, dat hij in die Zaal het meerendeel zijner leenmannen
ten feest of ter bijeenkomst ten oorlog, kon ontvangen,
en die Zaal, zij wordt door hem gebouwd, zóó breed,
zóó stout, zóó vol karakter, dat zij tal van eeuwen nadien,
dat zij zoolang als zij bestond zelfs, inderdaad gold voor
een der merkwaardigste Monumenten onzer Bouwkunst.
Vijf en een halve eeuw later, ten jare 1840, bouwt
Koning Willem II, zich bij zijn paleis alhier nu ook eene
feest-zaal, mede een aan 3 zijden vrijstaand gebouw, hoog
boven de straat gelegen en met eene open of ziende
kap, en qua stijl geheel in navolging der Oxfordsche
gothiek, welke hij als prins tijdens zijn studie-verblijf aldaar
meende te hebben leeren kennen en die Zaal, de z.gn.
Gothische Zaal, die nog bestaat, drukt zij niet in haar
kleinheid van afmeting, op ’t eigenaardigst het verschil in
machtsbeteekenis uit, tusschen dien dertienden eeuwschen
Graaf en dien negentienden eeuwschen Koning? drukt
zij bij haar gemis aan eenig Nationaal karakter, niet op
het treffendst uit het verschil tusschen onze Bouwkunst