40+ ENKLE BLADZIJDEN UIT DE GESCHIEDENIS, ENZ. onderstellingen maken, maar hypothesen zonder een genoegzame grond, kunnen als geen bewijs gelden. Daar kan dus aan die kap geen andere historische herinneringen verbonden zijn, als van het jaar afterekenen van zijn constructie. Ten tweede de kap heeft voor de historie van de kunst geen waarde, want het is volstrekt niet zeldzaam, en als voorwerp van constructie geen model te noemen, want, geen goed constructeur die een Hollandsche kap wil maken zou dat voorbeeld volgen, het is minstens driemaal te zwaar en te kostbaar, de houtafmetingen zijn buiten alle evenredigheid met de last die het te dragen, of de weerstand die het te bieden heeft. Dat te zware kappen nadeelig zijn voor een gebouw weet ieder constructeur, en daarvan zou zelfs in ons Vaderland genoeg voorbeelden kunnen bijgebragt worden. Ten derde is de kap niet schoon, en zijn de verhoudingen zelfs niet in den geest van de Gothiesche stijl en geheel buiten overeenstemming met de andere deelen van de Groote Zaal; dit zal ik bewijzen. Om over de verhoudingen van een gebouw te kunnen oordeelen, moet men de verhoudingen van alle de één heden die het gebouw zamen stellen, vereenigen, daaruit ontstaat de algemeene verhouding die men verhoudings- vorm noemt. Wanneer men dit werk in de Groote Zaal verrigt en de verhoudingen zoekt van deuren, vengsters, nissen, kolommen enz., dan verkrijgt men een rijzige verhoudingsvorm, zooals het ook in den geest der Gothiesche stijl ligt, maar de verhouding van de kapspant staat als bijna i. staat tot i, dat is juist het tegenover gestelde van een rijzige verhouding. Daarbij, is het ook duidelijk op te merken dat de ver houdingen van de kap niet rijzig zijn, en bijgevolg onharmonisch met de overige eenheden van de zaal. Wanneer nu de kap geen geschiedkundige en geen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1905 | | pagina 427