DE HAAGSCHE SCHILDERKUNST IN DE I9E EEUW. 59 zwaarmoedigheid. In zijne van ontel- heerscht werken verscheen. „Al verviel men langs dien weg,'’ schrijft hij, „in gekleurdheid en opgesmuktheid, vaak ont aardende in chic, er ontsproot daaruit later een meer verstandig zoeken naar verlevendiging van coloriet, ver- hooging van effect, vermeerdering van relief. Hierin werd Waldorp een wegwijzer voor velen. Van zijne schilderijen op de Tentoonstelling te Brussel in ’45 getuigde dan ook Victor Joly, een bekend criticus: „Dans les marines de eet artiste vous ne trouverez ni le fracas de coloris, ni les excentricités auxquels se livrent les apótres de telle ou telle école, mais une vérité calme et profonde, pleine de force et de réalité. Devant les tableaux de Waldorp l’esprit étonné oublie et l’art et Eartiste”. Daar moest het heenmaar over het algemeen was het con- ventioneele nog te zeer ingeworteld, was affectatie en chic nog te veel in de mode om niet dan langzamerhand overwonnen te worden en plaats te maken voor degelijker opvatting.” Zoo verloste ook Nuyen’s gezond verstand hem weldra van die eerste overdrijving en strand-, haven- en stadsgezichten, wentelende bare vlug geteekende en getoetste stoffage, over het algemeen die zelfde heldere toon en die waar heid van koloriet, welke sinds eeuwen de kenmerken onzer vaderlandsche kunst waren. In dit alles overtrof hij zijne tijdgenooten. Terwijl de jongeren de romantiek met geestdrift en hartstocht inhaalden, verliet de directeur der Haagsche Teeken-academie, de schilder Eeckhout, de hofstad en werd opgevolgd door den heer J. E. J. van den Berg, die boven alles de hooge vereering van lijn en vorm predikte. Hij was een leerling der Antwerpsche Academie geweest, had tal van jaren in Italië gestudeerd en was een vurig aanbidder van de voortbrengselen der Grieksche kunst.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1905 | | pagina 70