DE HAAGSCHE SCHILDERKUNST IN DE I9E EEUW. 71 David Bles. leerden ons Charles Rochussen al dadelijk in een van zijne buitengewone gaven, de illustratie, kennen. Hier trad Rochussen voor het eerst met zijne rijke fantasie en verwonderlijke vaardigheid van samenstellen en groepeeren op. Met Rochussen waren Nicolaas Pieneman (1810 1880) zoon van J. W. Pieneman, Her man Ten Kate en David Bles begaafde volgelingen van de Romantiek. Nicolaas Pieneman woonde te Amsterdam en was jaren lang directeur der Konink lijke Academie van Beeldende Kunsten aldaar. Tusschen het schilderen van portretten en his torische tafereelen verdeelde hij zijn artistiek leven. Herman Ten Kate, PienemanJs vrienden raadsman, heeft in eene reeks van schilderachtige binnenhuizen den handel en wandel onzer zeventiende-eeuwsche lustige musketiers, ronde poorters en vroolijke deerns afgebeeld. Bij David Bles (1821 1899) toonde zich op nieuw de komische ader, die in onze kunst sinds lang opgehouden had te sprankelen. Met vroolijken lach en fijnen spot neemt David Bles de gebreken en dwaasheden der Maatschappij op. Zijne satire is bitter noch kwetsend. Bles’ helden en heldinnen worden ons in het midden der 18e eeuw, het tijdperk der verfijnde galanterie, aangeboden. Rochussen, onze grootste illustrateur, wiens geniale verbeelding ons zoo menig gedenkwaardig feit uit onze historie voor oogen gesteld heeft, is in opvatting een aanhanger der romantiek gebleven.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1905 | | pagina 82