DE HAAGSCHE SCHILDERKUNST IN DE I9E EEUW.
71
David Bles.
leerden ons Charles Rochussen al dadelijk in een van
zijne buitengewone gaven, de illustratie, kennen. Hier
trad Rochussen voor het eerst met zijne rijke fantasie
en verwonderlijke vaardigheid van samenstellen en
groepeeren op.
Met Rochussen waren Nicolaas Pieneman (1810 1880)
zoon van J. W. Pieneman, Her
man Ten Kate en David Bles
begaafde volgelingen van de
Romantiek. Nicolaas Pieneman
woonde te Amsterdam en was
jaren lang directeur der Konink
lijke Academie van Beeldende
Kunsten aldaar. Tusschen het
schilderen van portretten en his
torische tafereelen verdeelde hij
zijn artistiek leven. Herman
Ten Kate, PienemanJs vrienden
raadsman, heeft in eene reeks
van schilderachtige binnenhuizen
den handel en wandel onzer
zeventiende-eeuwsche lustige musketiers, ronde poorters
en vroolijke deerns afgebeeld. Bij David Bles (1821 1899)
toonde zich op nieuw de komische ader, die in onze
kunst sinds lang opgehouden had te sprankelen. Met
vroolijken lach en fijnen spot neemt David Bles de
gebreken en dwaasheden der Maatschappij op. Zijne
satire is bitter noch kwetsend. Bles’ helden en heldinnen
worden ons in het midden der 18e eeuw, het tijdperk
der verfijnde galanterie, aangeboden. Rochussen, onze
grootste illustrateur, wiens geniale verbeelding ons zoo
menig gedenkwaardig feit uit onze historie voor oogen
gesteld heeft, is in opvatting een aanhanger der romantiek
gebleven.