358 SCHEVENINGEN. en van Holland met Spoor- aangelegd en steenen keerdammen. ’t Was het bankroet van de visschersplaats, want de landing der bommen zou er op den duur door belet worden. Rapporten van het College voor Zeevisscherijen over de noodhaven, vroeger verschenen, werden weer te berde gebracht. De permanente commissie voor de haven in 1889 door de Vereeniging ter bevordering van de Ned. Visscherij benoemd, trad in overleg met de Kamer van Koophandel en fabrieken te ’s-Gravenhage, alwaar men begreep, dat het aantal armlastigen voor de gemeente enorm zou stijgen kwam er geen uitkomst. Aan plannen ontbrak ‘t niet. Een haven aan den Hoek verbinding Scheveningen. Een binnenhaven alhier met kanaalverbinding naar den Hoek; ja, zelfs een spoorweg van den Hoek, die niets meer of minder dan de bommen zelve naar Scheveningen per rail zoude vervoeren. Ook tegenstanders van de haven lieten zich hooren. Velen noemden ’t eene anomalie, eene haven te maken voor een soort van schepen, dat veroordeeld was. Een argument dat woog. Anderen hielden ’t defensief belang voor oogen. Sinds jaren gaf men millioenen uit voor de onneembaarmaking van de stelling Amsterdam, en nu zou men in de keel, de basis, van die Stelling een gat hakken, waarvan te gelegener tijd een vijand voordeel zou kunnen trekken 1 De voorstanders wonnen en hebben hun welslagen hoofdzakelijk te danken aan de medewerking van den Minister van Waterstaat Lely. Met Rijks-, Provinciale- en Gemeente-subsidie is de haven verschenen, en zeker zal nu een ieder wenschen, dat de toekomst van Scheveningen en ’s-Gravenhage er door gebaat zal worden, zonder het belang van ’s lands verdediging of

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1906 | | pagina 364