56 DE GEVANGENPOORT. Jacobje Susters werd voor haar leven in èen klooster gebannen, nadat haar opgelegd was eerst in een processie mede te gaan. De broeders volgden haar man echter niet te Utrecht Willem Dirksz. „de roode cuyper,” die als eenvoudig man van onwrikbare overtuiging moedig den brandstapel op de Neude besteeg;1) het lot van Pistorius treft echter met reden meer. Scheffer, a.v., p. 328—331. 2) E-, I532, f- 58; ’47- f- 83- Het zijn in de giool was dus niet benijdenswaardig. Zoo blijkt, voor de voeding als aalmoes aldaar, op 1532, hoe Dammas Jansz., arm en schamel buurman van den Hage, dagelijks in regen, wind en onweer sinds jaren ging bij de huurlieden hier voor die inzameling, zonder zelf daarvoor iets genoten te hebben. Het Hof geeft hem nu op verzoek 4 'H>‘. Van een ander „collecteur van de aelmoezen” (1552) verneemt men in 1547: „Andries Jansz., buyrman van den Haege, belast mit wyff ende kinderen, (gegeven) die somme van vier Carolus guldens, die hem by de voorsz. Hove sondertselve in consequentie te trecken toegevoucht syn vuyt saicke, dat hy mitte kit voor den armen gevangens after die buyrluyden huysen van den Haege te gaen mendiceeren, ende voor hem luyden bier, broot ende somtyts vleysch ende visch om goidtwille te begeren ende ’t gundt hem sulcx by den goeden luyden gegeven ende gedistribueert wordt, in de Voerpoorte brengt, omme bij den cippier gecoect ende den armen gevangens gelevert te worden.” Dergelijke inzameling van het kittebier (1554) of „mitte kitte ende die bosch” (1556) vervalt in het einde dier eeuw. 2) Aalmoezen mocht men echter steeds blijven zenden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1906 | | pagina 64