HET GLANSTIJDPERK VAN HET KONINKLIJK PALEIS.
97
van verschillende scholen en meesters. In andere zalen
en galerijen, die we nog even zullen aanstippen, hingen
producten van Jan Steen, Teniers, Poussin, Ruysdael,
enz. terwijl vele marmerbeelden, een gevleugelde Satan,
Eva met den appel, bronzen enz. overal verspreid stonden.
Boven de houten wandbekleeding tusschen de ramen
en langs de balustrade der orgeltribune, hingen 12 meester
werken, de twaalf apostelen voorstellende, waarom bij de
latere verkooping onder de kooplustigen hevig werd ge
streden. In de gothische zaal staan nu nog alleen eenige
fauteuils in gothischen stijl bewerkt,uit den tijd van Willem II.
Wanneer we nu de steenen dubbele trap afgingen (aan
het einde van de gothische zaal), bereikten we de reeds
genoemde, achtkantige zaal; links daarvan liep zooals
reeds gezegd, een gesloten gothische galerij recht op den
noorder toren in het Noordeinde aan (komende van de
zijde Scheveningsche brug.) Die zaal, eveneens met kunst
schatten versierd, is evenals de galerij verdwenen. Het
bordes geeft nu toegang tot de Paleisstraat.
De kunstverzameling van Koning Willem II was zóó
groot, dat er verschillende verkoopingen voor noodig
waren die ieder weken duurden en die met tusschen-
poozen van een maand of wat, in de gothische zaal onder
leiding van de genoemde taxateurs en experten gehouden
werden. Voor de tweede verkooping hingen alle zalen en
galerijen op nieuw overvol met tot dusver opgeborgen
schilderstukken en kwamen eveneens tal van andere kunst
werken voor. De opgeborgen werken van minder kunst
gehalte kwamen ’t laatst onder den hamer.
Laat ik herinneren aan eenige stukken. Het compromis
der edelen, prins Willem I zijn kostbaarheden verkoopende,
de moord op dien prins, burgemeester v. d. Werf tijdens
het beleg van Leiden, Neptunus en Amphitrite, de triomf
der wetenschap en die van den Godsdienst, het Gods-
7