HET OUDE HAAGSCHE POSTWEZEN.
141
overige bezittingen der Habsburgers in Italië in hun post
verkeer op te nemen.
Johan Baptist kreeg toen den titel van „Maitre général
des postes pour tous noz royaumes, pays et seigneuries” en
hij moet beschouwd worden als de stichter dier dynastie van
postbeheerders, die eeuwen lang en bijna tot in onze tijden
den scepter over Midden-Europa gezwaaid hebben. De eerste
postroute BrusselWeenenItalië, kreeg spoedig vertak
kingen naar Zuid-Frankrijk. Ook werden verbindingen
geschapen tusschen Neurenberg, Frankfort a/M en Schaff
hausen en ook naar Hamburg.
In 1615 ontving Lamoral van Taxis met den graven
titel het ambt van algemeen rijkspostmeester in erfelijk
leen, waardoor een strijd, die eeuwen duurde, ontstond
tusschen de vorsten, die het recht van de post in hun
territoir voor zich zelf revendiceerden en de erven van
Taxis. De strijd duurde voort tot in de 19e eeuw toen
met de stichting van den Duitschen statenbond een einde
werd gemaakt aan het bestaan van het Taxische postwezen.
Van eigenlijk postverkeer kon geen sprake zijn voor
het midden van de 16e eeuw. De kooplieden reisden per
soonlijk om zaken te doen, 'en hadden daarom minder
behoefte aan briefwisseling, terwijl zij, wanneer dit noodig
was, hunne brieven aan vertrouwde reizigers of aan
schippers ter bezorging medegaven.
Langzamerhand kwamen de grootere steden op het denk
beeld om boden aan te stellen tot het vervoer van brieven
langs verschillende routen. Deze moesten een som als
borg stellen voor de goede bezorging der hun toever
trouwde zendingen, want in den beginne reisden zij alleen
persoonlijk. Later werden ook in eenige steden overlieden
van boden aangesteld, die voor plaatsvervangers zorgden,
indien de boden door de een of andere oorzaak verhinderd
waren hun dienst waar te nemen. Zonder toestemming