DE KLOOSTERKERK TE ’s GRAVENHAGE. 426 En eest chapelle sont deux belle veriere une de monsg-' de wassenair et de sa femme. 11 timbre ses armes dune couronne de geulle sortant une cuve dor plaine de noir plume de cocq honcesdargent et geulle, au pres tenant est le verier de messire Jacques de ligne cont de fauquenberg ayant 16 cartier et 16 de sa femme comme voyes. ide beschrijving der beide genoemde glasvensters in de Wassenaerskapel laten wij evenals de voorgaande achter wege). 1) les arme de sa feme qui sont party dargent de sable, couronnes, armes et lampasse dor lespitaphe Hier leit begraven Godscalck oem heer van Wyngarden die starf int jaer ons heeren dusent vierhondert ende twe en tsestich op den viertienden dach in mart. Hier leit begraven margriet van alkemade jouffrou van wyngarden die starf int jaer ons heeren dusent lautre nest parfaict. En eest chapelle est une veriere ou sont ces cartier. (Hier volgt de beschrijving van acht verschillende wapens die wij laten vervallen). en une chapelle au coste destre de la nefte est une lame gravee en cuivre ou sont 2 personnaige une home armes, sa feme coney les luij, ses armes sont timbre dune torquz a deux, elle de ses armes, une ange tient a ung lion Au costes senestre de la neffe est dessou une arculle ung tombe esleves de marbre dessus taillies a demye boce les armes timbre qui sont telle il port pour sa deviseon est escript (plus nen est). (Hier volgt de omschrijving van een zestal wapens en verder het opschrift:) Hier leyt begraven heer Joost van borselle heere tot scaghen etc. Ridder Raedt ende camerlinc des Keysers ende sterf int jaer ons heeren MO ende XXI1IÏ den IR dach septembri. 1) Voor het geslacht der Wassenaers kan men raadplegen het boek: „Geschiedenis van het geslacht van Wassenaer” door H. G. A. Obreen, Leiden 1903, pag. 29 en vlg.

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1907 | | pagina 473