164 DE’SGRAVENHAAGSCHE BOUWMEESTER PIETER POST. geschilderd te hebben en misschien met van Tuiden en Thomas Willebouts de „Seevictorie” terwijl ook Cesar van Everdingen, Salomon de Bray, Pieter de Grebber, Jan Livens en Cornelis Brige' en meer anderen nog aan de beschildering dezer Zaal hebben gewerkt. Boven in het gewelf van den koepel rond het portret van Amalia als weduwe gekleed en met een doodshoofd in de hand, staat in gulden letters het Latijnsche opschrift door Huijgens ontworpenAmalia van Solms, de troostelooze weduwe, heeft aan haren onvergelijkelijken gemaal Frederik Hendrik, Prins van Oranje, dit hem alleen waardig gedenkteeken van haren eeuwigdurenden rouw en liefde opgerigt”. „De Sael van Orange”, zooals zij na de stichting, of „Het Huis ten Bosch”, zooals het gebouw nu meesttijds wordt genoemdbestaat uit eene overwelfde en met eene marmeren bevloering voorziene beneden- en uit twee boven-verdiepingen, beiden aanvankelijk slechts bestaande uit een drietal vertrekken ter weerszijden van de Zaal, alles heel eenvoudig en bescheiden zoo uit- als inwendig opgevat en uitgevoerd, in Hollandschen baksteen, bijna zonder gebruikmaking van zandsteen. Eene breede marmeren trap, hoog 13 treden, bezijden besloten tusschen met balustrades gesloten borstweringen, geeft van af het daartoe opgehoogde vóór-terrein toe gang tot een smal bordes en van af dit, tot de ondiepe vestibule, de Zaal en hare neven-vertrekken. Alleen die voorspringende vestibule, de hoogere verdieping ten balkon dienend, is met het in het gezicht komend Zaal- gedeelte van buiten iets rijker behandeld en met enkele guirlandes en festonnen versierd; eigenaardigerwijze echter heeft Post zgn. welstandshalve goedgevonden, om in de vóór en achter in ’t gezicht komende zaal- muur-gedeelten, van boven blinde vensters met luiken

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1908 | | pagina 175