202 DE’s GRAVENHAAGSCHE BOUWMEESTER P1ETERP0ST. Huijs in’t Boss met bijbehoorende thuijn en graft van af 1645,” bewaard onder de collectie kaarten van het Rijks-Archief 5e. vier teekeningen, elk groot 45 bij 32 c.M., te zamen vormende het ontwerp eener kleine Protestantsche kruis kerk met toren, de overwelfde kruis-armen als halven achthoek gesloten, een ontwerp gedagteekend 1652, 10 18; eene kerk, volgens mededeeling van den Heer A. W. Weisman x) bestemd voor de Klundert; teekeningen met eene groote collectie boek- en plaatwerken door wijlen den architect Godefroij van Amsterdam indertijd aan het Rijks- Museum gelegateerd. Het is een hoogst eenvoudig, karakte ristiek Protestantsch kerkje, waarvan het denkbeeld waar schijnlijk bij Post gerijpt is, door den bouw der Nieuwe kerk op het Spui te ’s Gravenhage, door Pieter Arendszoon Norwits, Contrerolleur van den Hove, in de jaren 164956 gebouwd; 6e. twee gevelteekeningen in kleur, groot 42 bij 33 c.M. van de nieuwe waag te Leiden, gedagteekend 1657, 8/29. En hiermede is het werk van onzen bouwmeester, voor zooveel ik dit heb kunnen opdiepen, beschreven, thans rest nog de vraag, welke plaats hij inneemt in de ge schiedenis onzer bouwkunst, en wat wij van zijn huiselijke omstandigheden weten. DE BETEEKENIS VAN POST VOOR ONZE KUNST. Welke plaats komt hem toe onder zijn tijdgenooten en in de geschiedenis onzer bouwkunst? De nieuwe kunst, de z.g.n. Renaissance, welke tegen het midden der XVR eeuw, en vóórdien reeds door behulp van onze schilders en beeldhouwers, van onze goudsmeden en koperslagers, van onze schrijnwerkers en tapijtwerkers, in hun werkplaatsen en in hun werk, de oude of midden- eeuwsche Kunst geheel of ten deele had verdrongen, die x) Zie zijne studie overP. Post in „De Opmerker" jrg. 1907, N°.5o.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1908 | | pagina 225