20Ó DE’SGRAVENHAAGSCHE BOUWMEESTER PIETER POST. Hollandsch werk te maken en daaraan op ’t onkostbaarst, kleur en speling en tegenstelling te geven. Zijn werken, als een geheel beschouwd, behooren daardoor tot het beste, wat er tijdens de Renaissance-periode in ons land gebouwd is, zij hebben aan die periode eene blijvende rich ting gegeven, en als men mij mocht vragen, wat is eigenlijk het type van de Hollandsche Renaissance, dan zou ik ongetwijfeld wijzen, naar de bouwwerken van Pieter Post. Het eigenaardige, de groote verdienste van zijn werk is bovendien, dat elk zijner werken voor zich, volop karakter heeft, het karakter heeft van wat het is en waarvoor het dient en dit, niettegenstaande de onderling zóó weinig verschillende architectonische vormen en motieven, die hij gebruikte. Zijn Zaal voor de Staten van Holland, het is eene recht deftige, rustige vergader-zaal, architectonisch zoo sober mogelijk zelfs, slechts sprekend door afmeting en proportie, met tot eenigste versiering een paar schoor steenmantels en wat schilder- en tapijt-werk, opvallend eenvoudig vooral, als men haar vergelijkt met de op slechts enkele Meters afstands daarvan gelegen Trèves-Zaal, door Daniel Marot gebouwd, met haar kostbare, echt Fransche versiering en die, trots dat, het toch aflegt bij de zaal van Post, die uitwendig zelfs zóó simpel behandeld is, dat men aan de Vijver-zijde van het Binnen-hof haar bestaan niet eens vermoedt. Zijn Hofje van Nieukoop, het is een echt typisch Hofje, eenvoudig maar breed opgevat, door zijn hoofd-ingang en hoek-paviljoenen aan de voorzijde, en door zijn Regenten zaal in den tuin, aan het geheel silhouet gevend, en trots de soberheid waarmee alles behandeld is, toch een gelukkig geheel vormend. Zijn buiten-verblijven, de Oranje-zaal, het huis Vreden- burch, het huis Rijxdorp en mede het Gemeenlandshuis

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1908 | | pagina 230