Adriaen Vlack. 83 UIT DE PROTOCOLLEN DER HAAGSCHE NOTARISSEN. getuijgen hiertoe XL. alle verband van 1 ’s-Gravenhage ter presentie gerequireert. Pieter Arents, schrijver. Protocol van notaris J. Beecqman. sichten, sal die gene, welcke daer uijt sal willen scheijden aen den anderen betalen de somme van twee hondert guldens, wel verstaende soo lange sijlieden beijde in leven sullen blijven. Voorts sullen sij alle drije maenden malkander rekenynge doen van de couranten, die verkoft sullen worden, belovende Pieter Aersen deselfve te verkoopen so hooch, als hij sal oordeelen beij naem sal willen vallen (sic). Adriaen Vlack sal gehouden sijn de voorss. couranten te senden op Maendaegh ende Woons- dagh 's avonts met de post, dat se ’s anderen daeghs bij tijdts tot Am sterdam mogen sijn, beloovende voorts Adriaen Vlack, dat hij sijn naem op de couranten sal stellen. Alle ’t welcke boven staet beloven de voorn, comparanten malcandren vast ende onverbreeckelijck te sullen houden ende presteeren onder rechten daertoe staende. Aldus gepasseert in -vangetuijgen hiertoe Par devant moy Martin Beeckman, notaire publicq, admis par la Cour Provinciale d’Hollande, residant a la Haije, et les tesmoins soubsignez, furent présent en leurs personnes, le honorable homme Sr Henry Heuck, Directeur des inventions de cristal, demeurant a la Haye, d’une part et Vincent Pompée, gentilhomme, verrier, travaillant au dit cristal, d’autre part, le quels comparants ont déclaré avoir contracté, convenus et concertes ensemble en la forme, et a la manière suivante. Premierement que ledit Henrij Heuck tant pour luij, que pour ses heritiers a pris, receu, et loué le dit Vincent Pompée, pour travailler dans l’artifice de souffler cristal, lequel travail est desja commancé au premier de Janvier de eest année et durera jusques a Pasque prochain ou premier venant de 1’ anne 1672, mais si ledit premier comp1, ou ses heritiers et participants trouveroijent a propos de continuer encore (après ledit terme) led1 Sr Comp1 dans led1 travail il s’ oblige et promet de continuer alors avec les service et travail, moijen- nant, que ledit Sr Pompée en tel occasion de continuation sera adverty deux mois devant 1’expiration dudit temps.

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1908 | | pagina 92