14 October 18I0: van
Vertellingen, 50 ets.-editie biz. 233.
2) Advertentie Haagsche Courant van
Amsterdam 9V2 ’s morgens enz. om te Rotterdam vóór 5'/2 uur
des avonds aan te komen; terug te Rotterdam 9 u. ’s avonds
om te Amsterdam vóór 5 uur aan te komen.
het station werden vervoerd; verder waren de kosten 10
ets. per persoon.
Van meer invloed was de dienst van Reijman en
van Ommeren. Deze begonnen in 1822 met een diligence-
dienst tweemaal daags tusschen Den Haag en Leiden met
rijtuigen voor 12 personen, van Leiden vertrekkende 6
en half 5, van Den Haag 8 en 7 uur; reeds in 1829
was er een 3e dienst naar Leiden ingevoerd en gingen
er 2 door naar Amsterdam, namelijk die van half 8 en 2
uur. Men reed af bij het hotel den Ouden Doelen, waar
Reijman kastelein was. Later ging de zaak over aan Peters
en Comp., die eerst (in 1836 en 1837) één dienst naar
Rotterdam door liet loopen, in 1839 ook een tweeden;
een zekere Leclercq nam toen, natuurlijk na zich van een
„comp” te hebben voordien, de zaak over, maar moest,
na eerst den dienst tot één te hebben verminderd, het
opgeven nog vóór de spoorweg Leiden bereikte, daartoe
door concurrentie gedwongen.
Al de voornoemde diensten kunnen vooral als locale
worden vermeld; men gebruikte ze natuurlijk wel, als men
verder reisde, zooals Van Lennep bijvoorbeeld, toen hij
in 1840 naar Parijs vertrok 1), of voor Den Helder of
Alkmaar. Daarbij moeten wij echter één uitzonderen,
en de lezer zal zeker wel begrijpen, dat die van Van
Gend en Loos wordt bedoeld. Wel had ook hij voor
het locale verkeer eenige beteekenis Hildebrand noemt
ook hen onder de warme menschenvrienden en in 1840
moest er een tweede dienst tusschen Amsterdam en Rot
terdam begonnen worden 2) maar zijn hoofdverdienste
HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW. 293