HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW. 309
III.
Na de opening der lijn AmsterdamRotterdam werden
de trekschuiten, wat Den Haag betreft, door den reiziger
van lange afstanden geheel verlatenwie troostte zich
de moeite eerst een uur te varen, dan een kwartier te
loopen, nog eens een kwartier of meer te wachten, en
en door het nogal ongeregeld loopen
1 Mei 1892 liet zich de verandering
werd de treinenloop ongeveer zooals
3e. Na den overgang aan de „Maatschappij tot Exploitatie
van Staatsspoorwegen” werd dat rijtuig door een trein, be
staande uit een 2e en een 3e klasse locaalrijtuig vervangen.
Die overgang gebeurde op 15 October 1891op de
lijn GoudaDen Haag merkte men er het eerste halfjaar
alleen van, door de andere kleeding der chefs en van het
verdere personeel
der treineneerst
verder voelen, en
zij tot nu toe is gebleven, natuurlijk vermeerderd in verband
met de behoefde; de opening van den Rotterdamschen
ceintuurbaan (1896 bracht een groote vermeerdering van
den treinenloop Den HaagGoudaRotterdam met zich,
en de inlegging van een verbinding Den HaagGouda
Vlissingen en een luxetrein Den HaagGoudaBergen
in verbinding aldaar met den iets vroeger uit Amsterdam
vertrekkenden trein AmsterdamDen HaagAntwerpen
BrusselParijs.
In 1900 waren er doorgaande rijtuigen van Den Haag
SS. naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle, Leeuwarden, Gro
ningen, Arnhem, Zutphen (alleen zomers), Keulen, Wies
baden, Bazel, Nijmegen, Venlo en Maastricht, Antwerpen,
Brussel en Bergen (luxetrein), en eindelijk naar Vlissingen.
Het locaaltje Den Haag SS.H. S. M., voor het Haagsch
verkeer van absoluut geen en in verdere gevallen van
bijna geen belang, geloof ik te kunnen laten rusten.