312 HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE X1XDE EEUW.
van zelfde remise was naar Delft overgebracht, tijdelijk
in den doorrit van den theetuin Reineveld; het tarief werd
gelaten, zooals het was, met afschaffing der ie klasse.
Reeds spoedig na de opening bleek de dienst in twee
opzichten onvoldoende te werken, en 13 Maart 1877 moest
een halfuursdienst ingevoerd, met het tarief van 25 ets.
voor den geheelen rit en 15 ets. van en naar de Hoornbrug;
5 April begon de rit van de Kapelsbrug. Met groote haast
werd nog de weg door Delft gereed gemaakt, zoodat op
15 Juli 1877 de tram van de Rotterdamsche poort kon
afrijden daarna werd van ’s morgens 8 tot ’s avonds 9 om
het half uur en om 10 u ’s avonds van beide eindpunten
gereden; en deze dienst is met een vermindering ’s winters
in de avonduren vrijwel tot aan 1887 volgehouden; alleen
werd er vanaf 9 December 1879, dus na de opening der
lijn Hollandsche spoorKneuterdijk een tram Zaterdags
en Zondags ingelegd, die na afloop der voorstellingen in
den Koninklijken schouwburg van het Tournooiveld afreed,
of, als er geen voorstelling was, Zondags om 11 uur van
de Kapelsbrug, wat later in verband met veranderde
avondvertrekuren tot half twaalf werd verlaat. De prijzen
voor dien extra-rit waren tot Rijswijk 25, tot Delft 40 ets.;
de wagen keerde terug zoo spoedig hij leeg was
In 1880 werd het tarief als volgt veranderdDen Haag
Hoornbrug ƒ0.15, Haagpoort ƒ0.25, Rotterdamsche
poort o 30, van Delft Rotterdamsche poort tot Haag
poort f 0.075, Reineveld o. 10, Hoornbrug f 0.15.
De rit werd in 52 minuten afgelegd met vertrek van
Rijswijk 19, van de Hoornbrug 22, van de Haagpoort
42 min. na het vertrek van Den Haag. De dienst werd
met 5 wagens uitgeoefend, ’s avonds met 3, zoodat er
altijd een stond aan de Kapelsbrug: een uitstekende
maatregel, daar vooral ’s avonds de overtocht wel
eens langer duurde dan voorgeschreven stondik her-