322 HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW.
resp. (na half zes) 15 ets; en 1881 waren er 4 secties:
VijverbergAnna Paulownastraat, Anna Paulownastraat
Hotel Promenade, Hotel PromenadeR.-C. kerk en R.-C.
kerkBadhuis; voor elke sectie betaalde men 5 ets., doch
na half zes 7V2 ets.; de geheele rit kostte dan 25 ets. Met
den winterdienst in dit jaar werd het eindpunt naar het
Plein overgebracht, en het aantal secties tot 3 verminderd,
met als eindpunten der secties Anna Paulownastraat en
.Ingang Dorp”in 1882 treedt dan voor het eerst het sectie-
tarief van 5 ets. te voorschijn met als sectie-eindpunten
Mauritskade, Anna Paulownastraat (’s zomers teruggaande
Laan Copes v. Cattenburg), Hotel Promenade en Prot. kerk
(’s zomers van het Badhuis de Hangbrug); eerst in 1899
komt daarbij de eendaagsche retours „Ingang Dorp”
Anna Paulownastraat en Anna PaulownastraatKneuter
dijk (later Plein).
Op den nieuwen weg werden in 1882 de sectie-eindpunten
de Kanaalstraat, de Sumatrastraat (later Atjehstraat) en
de Pompstationsweg, met dat gevolg, dat men ’s zomers
de logés van het hotel Wittebrug geregeld achter de tram
aan tot laatstgenoemde halte zag hollen. De accumulatortram
had 2 klassen en als sectiegrenzen Javastraat en Witte
brug, waarbij echter het tarief voor den localen ritKurhaus
Wittebrug op 7'/2 ets. werd bepaald: in de ie klasse be
taalde men voor den ganschen rit 5, anders 21/2 ets. meer.
Later werden nog overstapkaartjes ingevoerdzoodat men
daar, van welk eindpunt in Den Haag ook voor 25 ets.,
het Kurhaus kon bereiken.
Was de Scheveningsche paardentram het eerste ver
voermiddel van die soort in ons land, zoo was hetzelfde
het geval met de stoomtram; na een concessie voor een
paardentram te hebben verkregen, wist de N. R. S. die
in een stoomtram-concessie omgezet te krijgen, en 1 Juli 1879
zien wij dat middel van vervoer geopend met een half-