324 HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW.
V.
Het tarief, eerst drieklassig, werd later veranderd in
een van twee klassen, waarbij later de sectiegrens in de
richting Hollandsche spoor van den Loosduinschen weg
naar de Laan v. Meerdervoort en de Anna Paulownastraat
werd verlegdhet was toen, zooals het nu nog is en met
vrijwel dezelfde kaartjes. Bij het drieklassen-tarief was de
Bellpunch” in gebruik.
De komst der spoorwegen bracht hier in ’t Haagje
nog een ander nieuwtje. Een der diligenceondernemers
naar Rotterdam, Jonkers, sloot een overeenkomst met
de Hollandsche spoor, waarbij hij zich verbond op elk
vertrek naar Amsterdam een omnibus van de Groenmarkt
te laten rijden, en na aankomst van den trein een in
omgekeerde richting; de billetten de tegenwoordige
kaartjes zijn pas in 1857 bij de H S.M in gebruik
genomen zouden ook bij zijn kantoor verkrijgbaar
worden gesteld. Op dit eerste openbare vervoermiddel,
dat de grenzen van Den Haag niet overschreed, kostte de
rit 10 ets.; degenen, die een billet naar Amsterdam namen
of met de diligence derzelfde onderneming naar Delft of
Rotterdam doorgingen, werden voor niets overgebracht;
Jonkers liet natuurlijk zijn omnibusjes ook rijden op zijn
eigen wagens, die na December 1845 Pas van het spoor
station vertrokken. Na de opening der lijn naar Rotterdam
opende Koens een soortgelijken omnibusdienst.
De wagens van Jonkers verdwenen spoedig daarop van
het tooneel en de dienst van Koens werd omstreeks 1864
vervangen door een van de Dutch Tramway company, later
van de H. T. M., die 1 Mei 1870 in een advertentie de staking
van den dienst aankondigde. Nog later schijnt een zekere P.
Verhagen het beproefd te hebben; in het Dagblad van 1 October