HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW. 325
1875 geeft hij toch kennis van een prijsvermindering op het
traject Hollandsche spoorDagelijksche Groenmarkt tot 15
cent. Bepaald plaatselijk belang hadden de bussen niet: in de
eerste en verreweg voornaamste plaats dienden zij tot het ver
voer der met de spoor vertrekkende of aangekomen reizigers
met hun bagage.
Anders werd het, toen de H.T.M. in een zijner
gedaanteverwisselingen (Naamlooze Maatschappij voor
Tramway’s te ’s Gravenhage) een geheel net van paarden-
tramlijnen ontwierp; in de courant van 1 April 1877
zien wij de lijn Hollandsche spoorLange Poten (Kapels-
brug) aangekondigd, als zijnde op Vrijdag 30 Maart ge
opend de dienstregeling was natuurlijk zeer beperkt (van
Hollandsche spoor van 7,21 v.m. tot 8.10’s avonds om het
kwartier; van de Lange Poten 12 minuten later), de prijs
op 10 ets. vastgesteld. En dat het goed ging, blijkt uit
onderstaand bericht, gehaald uit de Delftsche courant
van 11 April 1877:
„De Tram way dienst te ’s Hage van het Hollandsche
spoorwegstation tot aan de Kapelsbrug is sedert eenige
dagen in vollen gang. De aansluiting met de aankomende
en vertrekkende treinen is voldoende geregeld, terwijl
de dienst verder zóó is ingerigt, dat ook de uit Delft
komende passagiers in een gereedstaanden wagen kunnen
overstappen om verder de kom der stad te bereiken.
De Wagenbrug levert bij het op- en afrijden niet ’t
minste gevaar op, terwijl aan de hoeken der drukke
straten met de noodige behoedzaamheid wordt gereden.”
Dat overstappen was echter niet lang noodig: zooals
wij boven hebben gezien, reed de Delftsche tram reeds
5 April door tot de Kapelsbrug.
De verbinding met de Scheveningsche lijn, natuurlijk
zeer gewenscht, liet op zich wachten, en nog 1 Juni
1879 zien wij denzelfden kwartierdienst, zij het dan ook,