326 HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW.
J) Eerst was de lijn ontworpen van de Wagenstraat hoek
Ged. Gracht over de Luthersche Burgwal en de Prinsegracht
naar het Westeinde, maar in 1880 werd deze richting gewijzigd
in de bovengenoemde; de Raad wijzigde de gevraagde richting
BoekhorststraatGroote Markt - Prinsegracht in Boekhorst-
straatHerderinnestraat BeestenmarktPrinsegracht.
dat de laatste tram om 11,06 ’s avonds van het Hollandsche
spoor ging. Maar na de voltooiing der verbreeding van de
Lange Poten, op 18 October kon de dienst Hollandsche spoor-
Vijverberg worden geopend, en het verkeer wettigde
nu een 7 '/2 minuten dienst, vooreerst slechts van kwart
voor tien ’s ochtends tot half zeven ’s avonds. En nu volgt
de eene dienst den anderen. 27 October 1880 werd de lijn
Hollandsche spoor-Scheveningsche weg in gebruik gesteld
met een kwartierdienst, en in het nummer van het Dag
blad van 2223 Mei 1881 zien wij in de wekelijksche
advertentie de lijn Rijnspoorhoek Lange Poten met
een 10-minuten dienst opgenomen; 1 October van dat jaar
volgt de lijn Loosduinsche brug - PleinLaan v. Nieuw
Oosteinde (zooals men toen nog schreef) met een 7l,L‘
minuten-dienst en een tarief van 2 secties, elk van 71/2 ets.
Volgens advertentie van 5 October wordt er dan naast
den kwartierdienst van Scheveningen een kwartierdienst
tusschen den Vijverberg en de Anna Paulownastraat in
gesteld. Bij den'winterdienst van dat jaar (18 October) is
het net volledigHollandsche spoorBankastraat met secties
van en naar Plein, Hollandsche spoor —Koninginnegracht,
7^2 min. dienst, met sectie-eindpunten aan het Westeinde
enden Schev. weg en PleinSumatrastraat uursdienst)
met 1 sectie van 7]/2 ets.
De winterdienst van 1882 (16 October) geeft een echte
omwenteling: er wordt een ceintuurbaan Hollandsche spoor
Plein - Koninginnegracht Laan Copes van Cattenburch
Anna Paulownastraat Vleerstraat— Hollandsche spoor in-