gesteld met kwartierdienst, een kwartierdienst Hollandsche
spoor Bankastraat,een Hollandsche spoor—Anna Paulowna-
straat, (hoek Schev. weg), eenLoosd. brug—Laan van Nieuw
Oost-Indië en een van hetzelfde beginpunt naar de Rijn-
spoor, zoodat er een 7l/a minuten dienst was van de Hol
landsche spoor naar het Plein en den Schev. weg en van
de Loosd. brug naar het hotel Bellevue.
15 Mei 1883 zien wij de oude dienstregeling weder
terugkeeren, met dien verstande dat het lijntje naar de Rijn-
spoor, wegens gebrek aan deelname is gestaakt; 13
October 1884 komt voor het laatst de tusschendienst
PleinAnna Paulownastraat voor en dan komt er eerst, na
de laatste 19e eeuwsche metamorphose, wijziging.
Deze bestond, behalve in een verandering van het
wagenpark, in een nieuwe lijn (Laan v. Meerdervoort
ZoutmanstraatPiet Heinstraat Princessewal Prinse-
straat, een verlegging der rails van de Laan Copes van
Cattenburch naar de Celebesstraat en Atjehstraat en een
verandering van de lijn langs den nieuwen Schevening-
schen weg in een met electrische beweegkracht Met de
opening der eerste (tegelijk met de openstelling der ge-
heele Prinsestraat voor het rijverkeer) ging een splitsing
van het traject Loosduinsche BrugLaan van Nieuw
Oost-Indië gepaard: de wagens van de Laan van Nieuw
Oost-Indië komende, reden door naar de Laan v. Meerder
voort, en er werd een kwartierdienst StadhuisLoosduin
sche Brug ingericht. Even later kwam de tweede verandering
tot stand, die een doortrekking van de winterlijn Plein
Sumatrastraat tot de Atjehstraat ten gevolge had
Zoo bleef de dienst voortsukkelen, ondanks het maken van
dubbelspoor op enkele gedeelten(Hollandsche spoor,Stations
weg, Wagenstraat, Ged. Gracht, Spui, Houtstraat, Vijver
berg, Voorhout, Princessewal, Anna Paulownastraat, Timor-
straat en Celebes-, Billiton- en Atjehstraat), en ieder oude
HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIXDE EEUW. 327