EEUW.
Scheveningen. In
i Maart 1900)
één tram tusschen
meer voldoende,
328 HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DE XIX DE
bewoner van het nieuwe Z.-W.-den Haag kent het lange
wachten op den wissel in de Zoutmanstraat, ieder Archipel-
bewoner dat op den wissel-Laan Copes en -Noordwal.
De eerst zoo stille lijn Laan v. MeerdervoortLaan v.
Nieuw Oost-Indië werd later zoo druk, dat er ’s middags eerst
een tusschendienst Zoutmanstraat Plein, daarna Laan v
MeerdervoortPlein, nog later met doortrekking tot de
v. d. Boschstraat, en eindelijk over de geheele lijn werd
ingericht. Met het oog op het gebrek aan wissels, heeft
men toen het vrijwel eenige feit kunnen bewonderen,
dat er geregeld twee trams achter elkander liepen: eerst
de electrische tram zou er een einde aan maken..
Ook eigenaardig was bij uitvoeringen in het Gebouw
het heen en weer trekken der trams tusschen Plein en
wissel-Schenkweg
Gedurende den winterdienst van 1896/97 wordt de tot
nu toe bestaande halfuurs verbinding Plein—Atjehstraat
onderbroken door een 9-tal trams door te laten loopen
tot de Wittebrug, die midden in den winter 1899/1900
werd gewijzigd in een geregelden 20-minutendienst Plein
Atjehstraat met ’s morgens en ’s avonds zoo nu en dan,
’s middags geregeld doorgaan der wagens tot de nieuw
ontstane buurt tusschen Den Haag en
den loop van denzelfden winter (ik meen
bleek ook het heen en weer loopen van
Loosduinsche brug en Stadhuis niet
zoodat daar het aantal ritten verdubbelde.
Sedert 1883 was het sectietarief van 7L/2 ets. vervangen
door een van 5de secties vonden tot het einde van
1900 hun eindpunt aan de Veerkade, het Plein en de
Mauritskade voor de tegenwoordige lijn 1, aan den Zuidwal,
Noordwal (hoek Prinsestraat) en Scheveningschen weg voor
lijn 2, aan den Noordwal, het Plein en den ingang Bosch
(ie Van den Boschstraat) voor de groene lijn en aan