HET VERVOERWEZEN VAN DEN HAAG IN DEX1XueEEUW. 329
de Kanaalstraat voor de winterlijn naar de Atjehstraat;
voor de verlenging naar de Wittebrug werd niets bere
kend. In het eerst waren 20 sectie-coupons ad 4 ets.
per sectie verkrijgbaar, welk tarief later op 4 L’i> ets werd
gebracht; nog later werd de geheele reductie afgeschaft.
Voor elk traject waren afzonderlijke tramkaartjes, behalve
omstreeks 1890, toen de conducteurs er alleen een voor
elk der op hun lijn te ontvangen betaling afzonderlijk
hadden; zij moesten dan de secties, waarop het billet
geldig was, aanschrappen.
Met verwijzing der door de maatschappij met de ge
meente gevoerde onderhandelingen naar het reeds vroeger
genoemde stuk van den heer Goekoop, kunnen wij van
dit vervoermiddel afstappen, om nog even van de om
nibussen te vertellen.
Een dienst, 1887 in het leven geroepen tusschen
Hollandsche spoor en Scheveningschen weg (Alexander-
plein) met tarief van 5 ets. tot en van de Groenmarkt en
wagens met imperiaals, hield het niet lang vol, en eerst de
zeer snel toenemende bebouwing van het zooeven genoemde
Z.-W. der stad Duinoord en omstreken deed een
ander plan geboren worden, en onder de patronage van
een der voornaamste eigenaars in die buurten, Mr. A. E. H.
Goekoop voornoemd, opende de „Haagsche Omnibus-
Maatschappij” 1 Maart 1896 haar lijn Weimarstraat
Hollandsche spoor. In het begin had zij met veel onge
lukken te kampen, één paard bleek niet voldoende, de assen
waren te zwak, maar de directeur, de heer R. H. Driessen,
wist alle moeilijkheden te boven te komen, en toen men
na een onvrijwillige onderbreking van den dienst, een
zestal weken later weder begon te rijden, roemde men
spoedig de keurige uniformen van het personeel en
de flinke paardendat het rijden niet al te vlug ging en
men nogal geschokt werd, kon de directie niet helpen.