386
so min.
W. A. M. Piepers.
Van der Gaag met het beste
van Schiedam is de weg in 26
en in 1847
vordert een bummeltrein thans 2 u.
2 uur 50 min.
NOG EENS DE „KROMME LIJN’” IN 1847.
Omtrent deze geschiedenis lezen wij in de ’s Graven-
haagsche Nieuwsbode van 1847 nog het navolgende:
Woensdag- 12 Mei.
Gisteren en heden is de spoorweg van hier tot Schiedam
weder bereden geworden. De locomotief Aurora sleepte
beide keeren een vijftal wagens, en passeerde het kromme
spoor bij het laantje van
gevolg. Bij de terugreis
minuten afgelegd.
Woensdag 9 Juni.
Aan de langgerekte procedure tusschen de H. IJ.
Spoorwegmaatschappij en Van der Gaag (Crommelin c. s.)
betrekkelijk de in bezitneming van het bekende laantje,
is thans een einde aan gemaakt door eene op gisteren
tusschen partijen getroffene schikking. Dientengevolge is
de Spoorwegmaatschappij onmiddellijk in het bezit gesteld
van het haar zoo lang en zoo hardnekkig betwiste plekje
gronds, en is reeds heden ochtend de eerste van Rot
terdam komende spoortrein door dat laantje gereden,
nadat gedurende dezen nacht in tegenwoordigheid van
den heer Ingenieur-Directeur Conrad, en den heer assis-
tent-Ingenieur Piepers, den heer Hoofd-opzigter Outshoorn,
alsmede van de aannemers van den weg, met inspanning
aan het leggen van het regte spoor was gearbeid. Het
kromme hulpspoor, waarover thans gedurende eene week
de treinen hadden geloopen, wordt dus niet meer bereden
en de kronkelingen, waarvoor menig reiziger met angst
terugdeinsde, zijn vervangen door eenen regten weg.