Sieur de Liz, lequel aura aussi soin pour lesautresfrais del’opéraaussi
tot que les representations pourront etre faites.
Touchant la caisse, papiers et comptes del’opéralesditscomparants
sont convenus que le dit Fouillard conjomtement avec le Sieur Manuel
Serrario en auront le maniement, a condition cependant d’en rendre
compte chaque semaine a Mr. de Liz et de ne disposer en aucune ma-
nière des deniers sans 1’ordre du Sieur de Liz.
Etant de plus convenu et stipule que pour ce qui regarde les acteurs,
actrices, etc. Fouillard n’en aura aucune disposition sans le bon plaisir
et consentement de Mr. de Liz.
Tout ce qui est sudit ayant été examine ils déclarent de s’obliger a
son accomplissement sous obligation conformément au droit etsoumis-
sion speciale a la Judicature de la Cour de Hollande.”
De controle was in den beginne streng genoeg want de artisten
moesten voor den Notaris verklaren dat zij van den directeur Michel
Fouillard hunne gages bij vooruitbetaling van een maand geregeld
ontvangen hadden. Zulk eene verklaring gedateerd 23 Mei trof ik
aan in het protocol van Notaris Sijthoff; zij betrof zoowel de acteurs,
actrices als de dansers en danseressen.
Het personeel bestond toen uit de volgende personen
Jacques Claude Marcelet, genoemd als Mancelett. Deze was in
1742 te Parijs als „Ordinaire de l’Académie Royale de Musique”
en woonde aldaar op de derde etage van een huis in de rue
Colbert; Rollet een bekend muziekleeraar te Parijs; Quintin, ver
moedelijk Louis Quintin, die in 1706 behoorde tot het orkest van
de Opera. F. Dumeni, die wij reeds vroeger noemden; De L’homme;
Levasseur; De Fontenelle; Catrine de Hay; BouzonHariette
BouzonF. Gentille; Ronat; Jolly; N. DesrochierLachevrire,
een tweede Jolly; Delbrealle; Demonchy; De Chambre; Couveau;
Courcelle; Jaye en Valle.
De serieuse opzet deed niet vermoeden, dat de zaak reeds spoedig
uit de handen van Fouillard genomen zou worden. Reeds den 2
September 1733 werd het contract nietig verklaard daar het blijkt
dat de opera niet in werking getreden was.
Van toen af schijnt de Liz afgezien te hebben van zijne grootsche
plannen om een eigen opera in stand te houden en beperkte hij
zich meer speciaal tot het geven van concerten.
In de boedelpapieren troffen wij eenige documenten aan, die
EPISODEN UIT HET LEVEN VAN FRANCESCO LOPES DE LIZ.
207