door J. SMIT. ACHTTIENDE-EEU WSCHE LUCHT V A ARTPR OE VEN IN DEN HAAG. TH, die zich voorneemt een zij het ook vluchtig overzicht te geven 1 1 van de ontwikkeling der luchtvaart, wordt al dadelijk in ver zoeking gebracht, de eerste aanduidingen daarvan te zoeken in de verhalen uit de grijze oudheid. En hoewel nu mag worden aan genomen, dat die mythen slechts hun ontstaan danken aan een rijke verbeelding en de zonderlinge vlucht van Daedalus van het eiland Creta, die voor ruim 30 eeuwen heette geschied te zijn, alle waarschijnlijkheid mist, toch wijst dat verhaal reeds op het feit, dat de gedachte leefde aan een zich verheffen boven den grond. En waar eenmaal dat denkbeeld was gevormd, daar kon het niet anders, of er moesten denkende geesten komen, die de verwezen lijking daarvan onder de oogen gingen zien. Het is begrijpelijk, dat men aan dat idee onafscheidelijk verbond het stijgen door middel van een vliegbeweging en dat de allereerste vliegtuigen aan vleugels deden denken. Zoo vertelt men, doch ook dit verhaal kan moeilijk in zijn geheel als waarheid worden geaccepteerd, dat in ’t laatst der 15de eeuw te Perugia de natuurkundige Dante met behulp van een paar op zijn aanwijzingen geconstrueerde vleugels eenige vluchten over het Trasimenisch meer maakte. Een eeuw later deed een smid uit Sablé in Frankrijk eenige zwevingen van een hoogte benedenwaarts, terwijl in het begin der 19de eeuw de Weensche horlogemaker Degen op vrijwel soortgelijke wijze van zich spreken deed. Doch al deze pogingen moesten op mislukking uitloopen. De menschelijke spierkracht schiet te kort, om door vleugelslag het lichaam boven de aarde te kunnen verheffen en het inzicht, dat daartoe andere banen moesten worden ingeslagen, was de aanleiding tot de uitvinding van den luchtballon door de Gebr. Montgolfier.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1914 | | pagina 348