Zie Moulijn, De eerste jaren der lithographische prentkunst in
Nederland, ’s-Gravenhage 1927.
2) Zie Dagblad 29 Juni tot 11 November 1835 passim, 6 Jan. 1837
en de inzendingen aan Burgemeester enz. Ook dit werk is zonder
nummering of doorloopende pagineeringeen kompleet exemplaar zal
daarom alleen samengesteld kunnen worden, als men de afleveringen
met den omslag terug vindt. Losse vellen komen dikwijls voor, ze
zijn kenbaar, behalve door het formaat, aan de opgave onderaan
,,Lith. de A. M. Abrahams a la Haye” en een kleinen ronden
stempel met Apollo Nieuwe Uitgave van Muzijk Gbs v. L."
boven maakten zij ook werk van muziek, waarbij zij
eveneens den steendruk gebruikten, die in Nederland
eerst door Plattner te Rotterdam voor muziek werd
toegepast echter reeds vóór 1818 weer was opgegeven.
Maar aangezien zij hun uitgaven niet van fondsnummers
voorzagen en slechts zelden een exemplaar bij de Kon.
Bibl. inzonden, kunnen wij hun fonds niet anders leeren
kennen dan door een uitgebreide verzameling. Veel
belangrijks zal vermoedelijk niet voor den dag komen;
ten minste wat ik voor mij heb, zijn de gewone piano-
bewerkingen van die dagen, met weinig Nederlandsche
namen. Alleen de oorspronkelijke uitgave van Le Héros
mourant, op muziek gezet door Henri Vieuxtemps en
opgedragen aan de Prinses van Oranje, van het jaar
1836, is wel een vermelding waard, als men zich her
innert dat de toen 16-jarige vioolvirtuoos van Maart tot
Mei 1836 zijn triomftocht door Nederland maakte en hier
voor het eerst met eigen composities optrad. Vooral
echter trachtten van Lier frères de algemeene belang
stelling te wekken en wakker te houden voor hun groot ver
volgwerk ,,A p o 11 o.Verzameling van de beste bestaande
en dagelijks uitkomende Muzijkstukken” op grootformaat,
met een fraaien omslag, waarvan de eerste aflevering
op 1 Sept. 1835, de 5de van den 2e» jg. in Jan. 1837,
de lstev. d. 3en in 1843 verscheen2). Het is, voorzoover mij
HAAGSCHE MUZIEKUITGEVERS DER 19e EEUW 261