IN DE VIJFDE HALVE EEUW VAN HAAR BESTAAN. 121
avondvakonderwijs, zou in dag- en avondcursussen
voortgezet middelbaar technisch onderwijs in de bouw
vakken worden gegeven. Het kunstindustrieel onderwijs
werd zoodanig ingericht, dat het behoorde te voldoen
aan de eischen van een theoretische en zooveel mogelijk
ook practische opleiding voor de verschillende kunst
ambachten, terwijl in nauw verband daarmee het
Museum van kunstnijverheid door uitbreiding van de
verzamelingen beter aan zijn bestemming ten behoeve
van het onderwijs en voorlichting van het publiek zou
moeten beantwoorden.
Gaat het den lezer als den schrijver van dit over
zicht, dan moet wel bij hem de gedachte rijzen, dat de
geschiedenis der oude Haagsche Teekenacademie eigen
lijk is een relaas van gestadige plannen tot hervorming
en uitbreiding, noodzakelijk geworden door den buiten
gewonen groei der bevolking van onze gemeente en
door de steeds toenemende eischen van de wetgeving
op het gebied van het onderwijs. In deze nieuwe her
vorming teekenden zich die behoeften en die eischen
wel zeer scherp af. Aan het middelbaar onderwijs
moesten steeds meer leerkrachten worden toegevoerd,
wat in de jaren die aan de hervorming vooraf waren
gegaan, duidelijk gebleken was door het steeds toe
nemend aantal leerlingen voor den cursus M. O. Waren
vroeger voor de teekenakten M. O. de dames verreweg
in de meerderheid, allengs was die verhouding anders
geworden door het sterk toenemen van adspirant-
mannelijke leeraren, vooral ook voor het nijverheids
onderwijs met zijn tal van onderverdeelingen. Ook en
vooral kreeg bij deze hervorming het kunstonderwijs
een krachtige stimulans door den hoogeren uitbouw van
het onderricht in de bouwkunde en het kunstindustrieele
onderwijs in de richting van de praktijk. Had aan dit