102 DE KUNSTVERZAMELINGEN VAN STADHOUDER machtigen invloed den stoot gaf 79gingen de histori sche stukken naar de hoofdstad, alwaar zij gedeeltelijk den grondslag vormden van het Nederlandsch Historisch Museum, en de ethnografica kwamen de verzamelingen van het Ethnografisch Museum te Leiden aanvullen. 80 Wij zagen zooeven, dat men tegelijk tot de hervor ming van het schilderijenbezit meende te kunnen gera ken. Een geheel veranderde indeeling en doortastende wijziging in de rangschikking der stukken werd ter hand genomen. Een aantal doeken, die op de onverantwoor- delijkste wijze, op de zolders opgerold, gevonden wer den, o.a. van Corn, van Haerlem, een aantal portretten van Ravesteyn, Mierevelt, een tweetal triptiekdeuren van Maerten van Heemskerck, konden voor den dag worden gebracht en ondergingen, na een grondige be handeling, een heilzame verjongingskuur. Het lang ge koesterde voornemen werd uitgevoerd en de acht boven zalen, met uitgestrekte wandruimten, uitsluitend bestemd voor deHollandsche, Italiaansche, Fransche en Spaansche meesterwerken, terwijl in de zes benedenvertrekken de primitieven, de Vlaamsche, Duitsche en het meerendeel der historische portretten plaatsing vonden. Voor de tee- keningen van den schilder-pastellist Corn. Troost ruimde men een afzonderlijk kleiner vertrek in. Allerlei gelukkige omstandigheden hebben medege- werk om aan de verzameling een reeks van kunst werken toe te voegen. Gaandeweg werden verworven, zoowel door schenking, als door aankoop, stukken uit de collecties: A. en A. van der Willigen (Haarlem, April 1874), Neville D. Goldsmid (Parijs, 4 Mei 1876), Lipp- mann von Lissingen (Parijs, 16 Maart 1876), Vicomte du Bus de Gisignies (Brussel, 14 April 1876), e.d. Ver der door toevoeging van een aantal portretten uit ver schillende Rijksgebouwen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1933 | | pagina 115