104 DE KUNSTVERZAMELINGEN VAN STADHOUDER Het herstellingswerk van 1910 en volgende jaren heeft het mooie bouwwerk, zooveel doenlijk in zijn oorspron- kelijken vorm, zooals het na den geweldigen brand her bouwd werd, voor onze oogen doen herrijzen. Zooveel mogelijk werd alles in den vroegeren toestand teruggebracht, wat mogelijk werd door de in de Konink lijke Bibliotheek trouw bewaard gebleven verzameling van de oorspronkelijke cartons van Post. De goede onder deden van de Louis XIV-periode bleven bewaard en men ontwierp in de vormen van dien tijd wat nieuw gemaakt moest worden, waardoor de veranderingen zoodanig wer den uitgevoerd, dat zij geen storende verbouwingen ten gevolge hadden. Waar noodig, herstelde men van 1910''Tl de betimmering weder in eikenhout en werden beneden devloeren geparketteerd, waardoor een waardiger omgeving voor de meesterwerken geschapen werd. Door het uitbreken van een tweetal nissen aan de Pleinzijde en de dichting der ramen aan den Korten Vijverberg, won de verlichting der zaal, waar de Italiaansche school is opge steld, zeer. Bijzonder in hun voordeel werden entree en trapzaal veranderd. De bevloering der ruime vestibule met groote wit marmeren platen en het nieuw gelegde parket in het trapbordes verhoogden in hooge mate het intieme karak ter van het interieur. Als rustige muurbespanning voor de bovenzalen werd als achtergrond rood trijp aangebracht en als fond voor de beide kabinetten grijsgroen gekozen. In de groote bovenzaal aan de Vijverzijde, waaruit de storende kachelpijp boven den „Stier van Potter” ver dween, brak men den aangebrachten tusschenwand weg en verfraaide de wanden met eikenhouten lambrizeerin- gen in de was, waardoor de zaal weder haar vroegeren vorm en haar beide schoorsteenen terug kreeg. Het vlakke

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1933 | | pagina 117