104 DE KUNSTVERZAMELINGEN VAN STADHOUDER
Het herstellingswerk van 1910 en volgende jaren heeft
het mooie bouwwerk, zooveel doenlijk in zijn oorspron-
kelijken vorm, zooals het na den geweldigen brand her
bouwd werd, voor onze oogen doen herrijzen.
Zooveel mogelijk werd alles in den vroegeren toestand
teruggebracht, wat mogelijk werd door de in de Konink
lijke Bibliotheek trouw bewaard gebleven verzameling
van de oorspronkelijke cartons van Post. De goede onder
deden van de Louis XIV-periode bleven bewaard en men
ontwierp in de vormen van dien tijd wat nieuw gemaakt
moest worden, waardoor de veranderingen zoodanig wer
den uitgevoerd, dat zij geen storende verbouwingen ten
gevolge hadden. Waar noodig, herstelde men van
1910''Tl de betimmering weder in eikenhout en werden
beneden devloeren geparketteerd, waardoor een waardiger
omgeving voor de meesterwerken geschapen werd. Door
het uitbreken van een tweetal nissen aan de Pleinzijde en
de dichting der ramen aan den Korten Vijverberg, won de
verlichting der zaal, waar de Italiaansche school is opge
steld, zeer.
Bijzonder in hun voordeel werden entree en trapzaal
veranderd. De bevloering der ruime vestibule met groote
wit marmeren platen en het nieuw gelegde parket in het
trapbordes verhoogden in hooge mate het intieme karak
ter van het interieur.
Als rustige muurbespanning voor de bovenzalen werd
als achtergrond rood trijp aangebracht en als fond voor
de beide kabinetten grijsgroen gekozen.
In de groote bovenzaal aan de Vijverzijde, waaruit de
storende kachelpijp boven den „Stier van Potter” ver
dween, brak men den aangebrachten tusschenwand weg
en verfraaide de wanden met eikenhouten lambrizeerin-
gen in de was, waardoor de zaal weder haar vroegeren
vorm en haar beide schoorsteenen terug kreeg. Het vlakke