VIJFTIG JAAR „HAAGSCHE COURANT”
158
en ook niet bereid. Speciaal tegen den avond en op de
spitsuren kon zij onmogelijk zooveel extra-capaciteit leve
ren. Zij adviseerde derhalve de „Haagsche Courant” om
voor eigen gebruik maar liever een eigen centrale te bou
wen. Zoover was het dus gekomen! Wilde men gaan uit
breiden, prachtig, doch dan moest men zelf stroom op
wekken. Natuurlijk dacht de voortvarende directeur van
de „Haagsche Courant” er niet aan om zich door dezen
tegenslag den verderen weg af te doen snijden.
In een gedeelte van den tuin achter perceel Wagen
straat 26 vond men een geschikte plaats om er de noodig
geworden electrische centrale te bouwen. Met bekwamen
spoed werd deze bouw voltooid, gasmotoren geplaatst en
van dit oogenblik af was men niet meer afhankelijk van
de stedelijke voorziening. Het ligt in de lijn der ontwikke
lingsgeschiedenis, dat bij het voortschrijden der techniek
ook deze afdeeling telkens moderniseering behoefde. De
oorspronkelijke gasmotoren hebben reeds lang plaats ge
maakt voor Dieselmotoren, welke op hun beurt weer zijn
vervangen door de allernieuwste typen, die thans met
onnavolgbare nauwkeurigheid steeds bedrijfszekerheid
waarborgen.
Is het wonder, dat, toen onder zulke omstandigheden
het jaar 1908 naderde, de directie met opgewektheid het
25-jarig bestaan wilde herdenken? Uit een artikel, dat ter
gelegenheid van dit jubileum verscheen, licht ik het
volgende:
„In 1883 op 23 April, ging de directie er trotsch op, dat
zij toen al, voor een stad met 120.000 inwoners, 15 kran
tenbezorgers noodig had; thans (1908!) gaan er naar de
verschillende wijken der gemeente met haar 250.000 zielen
200 bezorgers. (In 1933 is het cijfer van 425 bezorgers
bereikt op een zielenaantal van 450.000).