DE KUNSTVERZAMELINGEN ENZ.
55
in het avant-corps in een fronton uitloopt, welke ver
sierd is met een schild, eertijds prijkende met de wapens
der graven de Noyelle, later vervangen door die van
Oranje-Nassau, In Juli 1795 is het blazoen uitgehakt,
zoodat alleen het vlakke schild of cartouche overbleef.
De woning zelve is echter in den loop der tijden door
onoordeelkundige, gevoellooze verbouwing ingrijpend
gewijzigd. In het avant-corps bevond zich eertijds de
enkele trapstoep met fraai geornamenteerde deurtravée,
in italiaanschen stijl uitgevoerd nu naar den zijkant
verplaatst van de vroegere stoep is niets meer te zien.
Van de oorspronkelijke gevelordonnantie, die door de
wijziging der kozijnen heeft geleden en door het ver-
hoogen der bovenverdieping, heeft het zijn sierlijk belijnd
hoog leien dak met smaakvol geprofileerde schoorstee
nen ingeboet. Het vertoonde geheel den stijl van dien
tijd en maakte met zijn hoogen gevel een goed figuur
te midden der omringende woningen, waar nog vrijwel
huis aan huis trapjes- en renaissancegevels met in lood
gevatte ruitjes, overhangende verdiepingen en aardige
dakvensters vertoonde. Daarna hebben de mooie gevel
tjes plaats gemaakt voor de vlakke karakterlooze gebou
wen, door den kunstsmaak dier dagen lofwaardig ge
acht. Wat uit de 18e eeuw nog over was, werd in de
19e eeuw, toen men er geen hart meer voor had, afge
broken en door banale puien vervangen.
Evenals de meeste huizen uit die bouwperiode, is het,
in verband met de daaraan gegeven opvolgende bestem
mingen, van binnen geheel uitgebroken en herinnert
niets meer aan de vroegere prachtige inrichting van het
eertijds grafelijke gebouw. Sedert de eens zoo fraaie
zalen eerst tot museumlokalen, later tot schoolvertrek-
ken en eindelijk tot bureaux zijn gemetamorphoseerd,
is de oorspronkelijke binnenbouw moeilijk meer vast te