BIJDRAGEN O/H GODSD., ZEDELIJK EN MAATSCH. 102 boden woonden in het „gesonthuys”. „Voorts zullen die vaeder ende moeder mitten proveniers ende sluyter te samen int gesonthuys eeten ende drincken ende nyemant anders sonder dat yemant van den voors. siecken leproes- sen daer op zullen spreecken, murmureren.” De commensalen mochten zich natuurlijk vrijelijk be wegen. De zieken, zooals gezegd, waren verplicht te blij ven „binnen tbegryp ende limyten hemluyden gestelt als binnen theck staende bij den Spoye ende die Raede Moe ien”. Een enkele maal, in bijzondere gevallen, kunnen zij van leproosmeesters het consent krijgen zich buiten de limiten te begeven, maar dan kunnen ze dit alleen doen „mits anhebbende een vlyeger mitte clap opte borst ende eenen witten bant om haeren hoet ofte bonet”. Jaarlijks zijn er voor enkele leprozen twee uitgaans dagen. De eerste is met Vastenavond, zooals we beschre ven hebben in het hoofdstuk over feesten en vermakelijk heden. Maar nu was het herhaaldelijk al voorgekomen, dat de leprozen het geld dat ze ophaalden tijdens den rond rit der „poppekens”, met kennissen verteerden en leeg- handsch aan het Leprooshuis terugkwamen. „Ende alsoe jaerlicxs groote abuyssen gevallen hebben ende geweest zijn in den ommeganck ofte rijden mitten waeghen van den voors. ziecken mitten haen ende speelman omme haer vastenavont van de goede luyden te haelen, verterende tgelt ende anders dat zij van den goede luyden crijgen mitten gebuyren daer omtrent woenende ende andere persoenen ofte vreemde leproesen van heurluyder ken- nisse" daarom verbiedt de Magistraat nogmaals ten strengste aan de leprozen eenigen omgang te hebben met wien ook tijdens dezen tocht, het geld niet te verteren „mer zullen die aelmissen, God lovende ende danckende mit malcanderen tot discretie van den meesters, vaders ende moeder van den huyse verteren, die hemluyden de-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarboeken geschiedkundige vereniging Die Haghe | 1936 | | pagina 110